Správy o povinnom nahradení doterajšieho benzínu Natural 95 s označením E5 benzínom E10 (teda s vyšším podielom biozložky), ku ktorému má prísť na našich čerpacích staniciach v dôsledku legislatívnych zmien už od 1. januára budúceho roka, vyvolali v ostatných dňoch medzi motoristami pomerne veľký rozruch. Dôvodom má byť jeho škodlivosť starším autám, ktoré na takýto druh paliva neboli konštruované.
V doposiaľ publikovaných článkoch k tejto téme prevažuje názor, že autá vyrobené po roku 2005 sa s benzínom E10 vyrovnajú bez akýchkoľvek problémov. Za nevýhodu z pohľadu majiteľa takéhoto auta sa považuje len mierne vyššia spotreba a možno aj mierne vyššia cena takéhoto paliva, pokiaľ nebude dotované štátom. Ako je to však s autami vyrobenými do roku 2005?
Názory odborníkov na vplyv benzínu s vyšším podielom biozložky na staršie (karburátorové) motory sú rôzne, avšak vo všeobecnosti sa zdôrazňuje najmä potreba iného nastavenia karburátora. V opačnom prípade hrozí rýchle opotrebovanie výfukových ventilov. Nezanedbateľný je aj dopad tohto paliva na iné časti palivového systému, a to najmä z gumy, ako sú napríklad membrána mechanického benzínového čerpadla, hadičky, či časti karburátora. Tie neboli konštruované, aby odolávali pôsobeniu etanolu, preto im hrozí rýchla degradácia. Bioetanol navyše obsahuje väčšie množstvo vody, čo môže urýchliť koróziu častí motora či vnútra palivovej nádrže (to platí, samozrejme, len pre autá s kovovou nádržou). Odborníci odporúčajú častejšiu výmenu motorového oleja, a to predovšetkým v prípade, keď auto nejazdí pravidelne.
V snahe zodpovedať otázku, ktorým modelom jednotlivých značiek áut môže E desiatka uškodiť, zostavila Európska asociácia výrobcov vozidiel (ACEA) zoznam „postihnutých“. SAABy by ste v ňom však hľadali márne. Preto sme sa rozhodli zistiť viac o názoroch týkajúcich sa vplyvu tohto paliva práve na najlepšie autá, aké boli kedy vyrobené – na naše SAABy :-).
Podľa všeobecného pravidla austrálskej Federálnej komory automobilového priemyslu (Federal Chamber of Automotive Industries) je možné používať E desiatku bez akýchkoľvek obáv v autách vyrobených po roku 1986, pričom toto pravidlo uplatňujú Austrálčania aj na SAABy. Vychádzajú pritom z toho, že ide o autá, ktorých palivový systém bol konštruovaný na bezolovnatý benzín, kým autá s karburátormi vyžadujúce v benzíne olovo nie sú vhodnými konzumentami ekologickejšieho paliva (do týchto áut sa odporúča pridávať pred tankovaním olovo ako aditívum (napríklad VSPe Power Plus od Millers Oil), čo čiastočne chráni celý palivový systém).
Podľa informácií fínskej Asociácie dovozcov automobilov je E desiatka vhodná na použitie vo všetkých benzínových SAABoch od modelového roku 1979. Rovnaké stanovisko publikovala aj nemecká spoločnosť DAT (Deutsche Automobil Treuhand GmbH), ktorá podmienila vhodnosť tohto paliva originálnym stavom tých častí palivového systému, ktoré s týmto palivom prichádzajú do kontaktu, pričom vypracovala aj prehľad jednotlivých typov s uvedením rokov ich výroby:
Typ Rok výroby Palivo E10
99 1968 – 1984 vhodné od roku výroby 1979
900 1978 – 1993 vhodné od roku výroby 1979
9000 1985 – 1998 vhodné
900II/9-3 1998 – 2003 vhodné
9-5 1998 – 2010 vhodné
9-3 od 2003 vhodné
9-5 od 2010 vhodné
Pokiaľ sa po Novom roku budete chcieť z akýchkoľvek dôvodov vyhnúť benzínu s označením E10, budete mať možnosť natankovať benzín s oktánovým číslom 100, ktorý bude aj naďalej obsahovať menší podiel biozložky (výnimkou je Verva 100 od Benziny, ktorá bioetanol neobsahuje), no je drahší ako klasická deväťdesiatpäťka a nenájdete ho na každej pumpe. V súčasnosti sa však už vyskytujú názory, podľa ktorých budú predajcovia palív aj napriek hroziacim sankciám popri novej E10 naďalej ponúkať aj E päťku. Nechajme sa teda prekvapiť…
Ove jr., Maroš, TONY