Krátka úvaha nad možným ďalším vývojom.
O tom, kto je majiteľom ochrannej známky SAAB a loga s griffinom sa už popísalo dosť. Skúsme sa radšej zamyslieť, aké skutočnosti môžu zásadným spôsobom ovplyvniť rokovania NEVS s majiteľmi známky. Najprv by sme mali oddeliť meno od loga. Ako vieme meno SAAB ostalo nemenné od založenia firmy, čo sa o logu povedať nedá. To prešlo vývojom obsahujúcim viac či menej súvisiacich motívov. To posledné bolo používané výlučne zbankrotovanou automobilkou SAAB Automobile AB i keď so zrejmým odkazom na logá súčasných majiteľov. Legendárneho griffina používa SAAB AB /zbrojársky koncern/, tak aj Scania, samozrejme s odlišnosťami na pozadí loga. Obe firmy zdôvodňujú svoju zdržanlivosť v rokovaniach s NEVS absenciou dostatočných informácii o výrobnom programe novej spoločnosti a hlavne o kvalite a technologickej úrovni jej produktov. Zatiaľ čo v prípade SAAB AB ide zrejme o legitímnu obavu z prípadného poškodenia svojho renomé, za obštrukciami Scanie cítiť niečo iné. Ako vieme Scania patrí do impéria Ferdinanda Piecha a ten by nikdy nedopustil otvárať dvere konkurentovi štyroch kruhov. Veď aj Audi podobne ako všetky popredné značky budú onedlho jazdiť na elektrinu. A čo z toho vyplýva?
Všetko úsilie nasmerovať na rokovanie s koncernom SAAB AB s cieľom získať práva na názov SAAB. Podľa mnohých analytikov je práve meno najvzácnejším klenotom „trollhättanskej usadlosti“ preto treba zvážiť jeho cenu a pripraviť adekvátnu ponuku. Tá samozrejme okrem x-miestného čísla musí obsahovať akceptovateľné garancie konštrukčnej a technologickej zručnosti. V neposlednom rade i dostatočne zdatné finančné pozadie, ktoré zabezpečí firme dlhšiu a stabilnejšiu životnosť ako za čias nadšenca Victora. A logo?
Čím rýchlejšie sa vyrovnáme so stratou griffina , tým lepšie pre nás. Tento dvojitý kráľ všetkých zvierat už pravdepodobne nikdy nebude strážiť poklady Trollhättanu. Jeho nemecký spoluvlastník mu vedľajší úväzok určite neodklepne. Ale prečo ten žiaľ? Veď existuje celý rad vydarených pôvodných znakov. Stačí si len predstaviť pochrómovanú čelnú siluetu povestného bombardéra na prednej kapote. Čo už by bol lepší odkaz na leteckú minulosť značky?
Na rade sú teda chytrí obchodníci s ich ešte chytrejšími právnymi poradcami. Veď pri podobných situáciách sme boli svedkami „zbabraných robôt“, ktoré rezultovali do obrovských finančných i morálnych strát. Stačí si len spomenúť na kauzu RR/Bentley alebo Rover.
Autor: J35