pondelok, 17.máj 2021
ÚvodVšeobecnéIV. ANTIQUE SAAB CONVENTION - MOSINA 2014

IV. ANTIQUE SAAB CONVENTION – MOSINA 2014

-

 
MOSINA_EN_plagat
Pred dvomi rokmi som na internete náhodou narazil na medzinárodný zraz veteránov značky SAAB v poľskej Mosine – ANTIQUE SAAB CONVENTION. Akcia ma ihneď zaujala, pretože oficiálne sa jej mohli zúčastniť výlučne modely s typovým označením dvomi číslicami – only for two-digit Saab (90, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99) a to sú tie naozaj čistokrvné SAAB-y bez vplyvov Scanie, Lancie, GM, Spyker-u a Číny. Koná sa každé dva roky a pravidelným VIP hosťom akcie v Mosine je Mr. SAAB – Erik Carlsson, pretekárska ikona značky SAAB, víťaz viacerých prestížnych rally v rokoch 1955 až 1970, vrátane rally Monte Carlo. Netušil som vtedy, čo všetko sa spustí a zmení v mojom živote zaslaním prihlášky a následnou účasťou na tomto zraze.
V dňoch 13-15. júna sa konal IV. ročník a ja som sa druhýkrát vydal s rodinkou do Mosiny. Po premiére v roku 2012 bolo tento rok všetko oveľa jednoduchšie a príjemnejšie. Išiel som na miesta, ktoré som už poznal, ale najmä som išiel za priateľmi, s ktorými som za tie dva roky zblížil oveľa viac ako s kýmkoľvek iným.
Pred dvomi rokmi som sa akcie zúčastnil na 99-ke z roku 1983, ktorá aj napriek svojim vtedy takmer 30-im rokom predsa len vyzerala dosť moderne oproti klasikom z 50-tych, 60-tych a 70-tych rokov minulého tisícročia. Preto som sa pre tento rok rozhodol do Mosiny priviezť naozaj člena do partie a to 99-ku s motorom 1,7 Triumph. Je to vôbec prvý model tohto typového radu a ten môj bol kúpený v júly 1970 cez MOTOKOV–Podnik československého obchodu jedným pánom z Martina. Mám ho od roku 1997 ako tretí majiteľ a podrobil som ho postupne viac etapovej rekonštrukcii. Zatiaľ posledná končila týždeň pred odchodom do Poľska striekaním diskov a prečalúnením sedačiek.
Keďže je to už 44-ročný pán rozhodol som sa neriskovať 1000 km cestu po vlastnej osi, ale ako naozajstný veterán, som ho naložil na vozík a vyrazil za novými skúsenosťami. Samozrejme predchádzalo tomu rozšírenie vodičáku o skupinu BE , kurz v autoškole, ktorý som úspešne absolvoval týždeň pred odchodom – test za 55 bodov, slalom a cúvanie s vozíkom + jazda po meste. Úprimne povedané, nebolo to márne takto po rokoch si preopakovať vyhlášku.
02
Ďalšia nová skúsenosť, okrem samotnej jazdy s vozíkom prišla na poľskej hranici, kde ako jazdná súprava prevyšujúca 3,5t som sa musel zaregistrovať do mýtneho systému viaTOLL, nafasovali sme na čelné sklo viaTOLL box a 9-mi podpismi spečatil zmluvu z pravádzkovateľom poľského mýta. Odhliadnuc od ceny, ktorá v sumáre vyšla na 34€ bolo super to, že sme nemuseli na mýtnici čakať v rade, ale ako „kamionisti“ (kamionov cez w-end bolo iba pár) sme vyhradenými prejazdami prechádzali bez zastavenia. To čo ale počas celej cesty bolo najpríjemnejšie bol pohľad do spätného zrkadla – chrómový grill s modrým logom . . .
03Do hotelu Szablewski, kde býva tradične ubytovanie všetkých účastníkov sme dorazili až o 10-tej večer a tým pádom nestihli prvý bod pestrého programu – posedenie v klube Moto Młyn Piwersi . Prišli sme ale v čase, kedy sa z akcie všetci vracali čo znamenalo, že o to viac ožila recepcia hotela. Zvítania s priateľmi a zoznamovania sa s novými účastníkmi akcie nebrali konca. Slovenská kosher hruškovica pôsobila taktiež magicky a nikomu sa nechcelo ísť spať. Po polnoci sa pridali Švédi, ktorí boli o pol druhej v noci hlavnými navigátormi spanilej jazdy mojej 99-ky z vozíka na matičku zem. Starostlivosť všetkých o to aby sa pri tomto manévri môjmu autu nič nestalo bola naozaj dojímavá.
V sobotu ráno po raňajkách a zvítaní sa s ďalšími účastníkmi zrazu vrátene Erika Carlssona a nestora všetkých európskych zrazov Iana Studley-ho z Anglicka so svojou neprehliadnuteľnou 95-kou, sme o 9-tej vyrazili odkrajovať naozaj pestrý a nabitý program. Absolvovali sme spanilou jazdou cca 40km trasu do Muzea ziemi średskiej v Koszutach. http://www.koszuty.pl/wystawy_czasowe.php
Treba poznamenať, že k zrazu v Mosine neodmysliteľne patria motorkári, ktorý robia bezpečnostný doprovod počas všetkých presunov na tématické ciele. Sú absolútne profesionálny a nekompromisne odstavujú a blokujú ostatné vozidlá na križovatkách a problematických úsekoch.
04
Neskorobarokové šľachtické sídlo v Koszutach nám pripravilo naozaj krásne prostredie na skvelé fotenie, rozhovory a kultúru. Všetko začal Marek Kański, ktorý v dobovej sieni predviedol svoje famózne umenie na husliach, klavíre a speve. https://www.youtube.com/watch?v=stI_D57vb9A
Potom následovalo nekonečné fotenie a filmovanie. Dorazila poznaňská televízia, ktorá o akcii urobila sympatický reportážny šot.
05060708
Erik napriek svojim 85-im rokom a zdravotným problémom bol opäť absolútne skvelý – priateľský, milý a komunikatívny. Jeho charizma, ktorou ma očaril pri prvom stretnutí v roku 2012 nestratila aj napriek ďalšími dvom rokom nič na svojej sile, ba mám pocit, že akciu si vychutnával v ešte väčšej pohode.
09
Rozdával autogramy, s každým sa vrelo porozprával, obzeral autá, pýtal sa na veľa vecí, skrátka naozaj príjemný priateľ nás všetkých. Pri debate sme pospomínali na staré Československo, jeho návštevu Prahy a Brna, čo to o autách, hokeji a práci. Samozrejme nesmela chýbať spoločná fotka s autom.
10
Následoval presun na spoločný obed a potom chvíľa oddychu pred poobednou pretekárskou show na Rynku v Mosine.
11
Aprílové počasie, ktoré nás sprevádzalo celý deň sa nakoniec rozhodlo nás odmeniť a počas pretekárskej performance bolo naozaj báječné. 11 áut sa prihlásilo na exhibičnú rally show. Všetci sme sa tešili predovšetkým na ukážku účastníka viacerých prestížnych rally vrátane „Rally Sweden historic“ Fredrika Ekendahla, ktorý priviezol svoj upravený pretekársky špeciál SAAB 96 z r.1964. http://www.youtube.com/watch?v=jMhi-q36qbE Okolie parkoviska sa zaplnilo domácimi mosinčanmi , ktorí si nenechali ujsť príležitosť stráviť sobotné poobedie zhliadnutím tejto zaujímavej akcie.
12
Ja som sa podujal na úlohu co-pilota Barteka, nášho víťaza súťaže o najkrajšie vozidlo Saab Session Slovakia 2012. Môj pokus natočiť priebeh jazdy stroskotal na Bartekovej naozaj razantnej jazde, takže na videu je vidieť prevažne palubnú dosku pravý A-čkový stĺpik a podlahu. Je obdivuhodné akú dynamiku dosiahnu tieto autá z rokov 60-tych. Frederik na svojom špeciáli samozrejme nemal konkurenciu v zvyšných prevažne civilných autách, ale myslím, že všetci zúčastnení si svoju jazdu vychutnali a užili.
13
Po pretekárskej ukážke nasledovalo vyhlasovanie všakovakých cien a odmien. Krásne ceny pre víťazov odovzdával Erik. Ten naviac zložil obrovskú poklonu všetkým zúčastneným a organizátorom, kedy veľmi úprimne povedal, že stretnutia v Mosine sú najlepšie stretnutia fanúšikov značka SAAB na akých kedy bol. A dodal, že pokiaľ bude môcť vždy na tento zraz príde. K tomu naozaj niet čo dodať.
14
Nasledoval spoločný presun v sprievode neodmysliteľných anjelov strážnych – motorkárov na hotel, kde pokračovali nekonečné príjemné debaty pri spoločnej večeri a táboráku. Erik napriek vyčerpávajúcemu celodennému programu neúnavne diskutoval a podpisoval.
15
A ako vždy podpisoval všetko možné – plagáta, knižky, fotky, tričká, puklice, slnečné clony . . . a samozrejme moje auto. Spontánny nápad spred dvoch rokov sme si zopakovali takmer identicky – romanticky pri svetle baterky. Pridala sa aj veľká fanynka SAAB-ov Kasia, ktorá si dala podpísať svojho nového miláčika – krásnu 96-ku V4 v bordovej metalíze, ktorú jej priamo na zraz priviezli Švédi – pekne za tepla ešte na švédskych značkách.
16
V nedeľu ráno po krátkom organizačnom stretnutí členov klubu SAAB GT Classic pokračoval program návštevou Zbyszka Koprasa www.kopras.eu , majiteľa 300 rôznych dvojtaktov a iniciátora Múzeá poľského automobilového priemyslu.
Žiaľ, kvôli takmer 8-hodinovej ceste domov, ktorú sme mali pred sebou sme Zbyszka nenavštívili. So všetkými s ktorými sme stihli vrátane Erika sme sa rozlúčili, naložili 99-ku na vozík a vyrazili cez Wroclaw – Katowice – Czieszin domov do Žiliny. Na hraniciach vrátili viaTOLL box a celú cestu veľmi príjemne spomínali na prežitý w-end v Mosine.
Opäť sa v plnom rozsahu potvrdilo, že tieto akcie sú predovšetkým o ľuďoch – príjemná priateľská atmosféra, doplnená srdečnosťou a humorom to je to, čo sa nedá kúpiť ani objednať a dokonca ani plánovať. Keď k tomu kulisu robia prekrásne autá značky SAAB je to naozaj balzam na dušu a obrovský zdroj energie a inšpirácie.
17
Najlepšie je si všetko pozrieť na fotkách, ktorých tento rok je obrovské množstvo a všetky nájdete na:
http://www.saabzlot.pl/?pl_relacje-z-iv-zlotu-mosina-2014,32
Na záver treba povedať, že túto famóznu flotilu áut organizovaných v „ SAAB GT Classic“ najbližšie uvidíme v auguste na INTsaab v poľskom Malborku a v októbri na tohtoročnom SAAB SESSION SLOVAKIA, kde avizovali naozaj početnú účasť.
maťo pavelek
autori fotografii :
Gregorz Dembiński, Mariusz Sobecki, Asia Bibasat, Marek Wierzbicki, Martin Pavelek
 

Predchádzajúci článokBezpečnosť na pokračovanie.
Ďalší článokSAAB Tour 2014

1 komentár

Napísať odpoveď pre supg Zrušenie odpovede

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno

 
MOSINA_EN_plagat
Pred dvomi rokmi som na internete náhodou narazil na medzinárodný zraz veteránov značky SAAB v poľskej Mosine – ANTIQUE SAAB CONVENTION. Akcia ma ihneď zaujala, pretože oficiálne sa jej mohli zúčastniť výlučne modely s typovým označením dvomi číslicami – only for two-digit Saab (90, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99) a to sú tie naozaj čistokrvné SAAB-y bez vplyvov Scanie, Lancie, GM, Spyker-u a Číny. Koná sa každé dva roky a pravidelným VIP hosťom akcie v Mosine je Mr. SAAB – Erik Carlsson, pretekárska ikona značky SAAB, víťaz viacerých prestížnych rally v rokoch 1955 až 1970, vrátane rally Monte Carlo. Netušil som vtedy, čo všetko sa spustí a zmení v mojom živote zaslaním prihlášky a následnou účasťou na tomto zraze.
V dňoch 13-15. júna sa konal IV. ročník a ja som sa druhýkrát vydal s rodinkou do Mosiny. Po premiére v roku 2012 bolo tento rok všetko oveľa jednoduchšie a príjemnejšie. Išiel som na miesta, ktoré som už poznal, ale najmä som išiel za priateľmi, s ktorými som za tie dva roky zblížil oveľa viac ako s kýmkoľvek iným.
Pred dvomi rokmi som sa akcie zúčastnil na 99-ke z roku 1983, ktorá aj napriek svojim vtedy takmer 30-im rokom predsa len vyzerala dosť moderne oproti klasikom z 50-tych, 60-tych a 70-tych rokov minulého tisícročia. Preto som sa pre tento rok rozhodol do Mosiny priviezť naozaj člena do partie a to 99-ku s motorom 1,7 Triumph. Je to vôbec prvý model tohto typového radu a ten môj bol kúpený v júly 1970 cez MOTOKOV–Podnik československého obchodu jedným pánom z Martina. Mám ho od roku 1997 ako tretí majiteľ a podrobil som ho postupne viac etapovej rekonštrukcii. Zatiaľ posledná končila týždeň pred odchodom do Poľska striekaním diskov a prečalúnením sedačiek.
Keďže je to už 44-ročný pán rozhodol som sa neriskovať 1000 km cestu po vlastnej osi, ale ako naozajstný veterán, som ho naložil na vozík a vyrazil za novými skúsenosťami. Samozrejme predchádzalo tomu rozšírenie vodičáku o skupinu BE , kurz v autoškole, ktorý som úspešne absolvoval týždeň pred odchodom – test za 55 bodov, slalom a cúvanie s vozíkom + jazda po meste. Úprimne povedané, nebolo to márne takto po rokoch si preopakovať vyhlášku.
02
Ďalšia nová skúsenosť, okrem samotnej jazdy s vozíkom prišla na poľskej hranici, kde ako jazdná súprava prevyšujúca 3,5t som sa musel zaregistrovať do mýtneho systému viaTOLL, nafasovali sme na čelné sklo viaTOLL box a 9-mi podpismi spečatil zmluvu z pravádzkovateľom poľského mýta. Odhliadnuc od ceny, ktorá v sumáre vyšla na 34€ bolo super to, že sme nemuseli na mýtnici čakať v rade, ale ako „kamionisti“ (kamionov cez w-end bolo iba pár) sme vyhradenými prejazdami prechádzali bez zastavenia. To čo ale počas celej cesty bolo najpríjemnejšie bol pohľad do spätného zrkadla – chrómový grill s modrým logom . . .
03Do hotelu Szablewski, kde býva tradične ubytovanie všetkých účastníkov sme dorazili až o 10-tej večer a tým pádom nestihli prvý bod pestrého programu – posedenie v klube Moto Młyn Piwersi . Prišli sme ale v čase, kedy sa z akcie všetci vracali čo znamenalo, že o to viac ožila recepcia hotela. Zvítania s priateľmi a zoznamovania sa s novými účastníkmi akcie nebrali konca. Slovenská kosher hruškovica pôsobila taktiež magicky a nikomu sa nechcelo ísť spať. Po polnoci sa pridali Švédi, ktorí boli o pol druhej v noci hlavnými navigátormi spanilej jazdy mojej 99-ky z vozíka na matičku zem. Starostlivosť všetkých o to aby sa pri tomto manévri môjmu autu nič nestalo bola naozaj dojímavá.
V sobotu ráno po raňajkách a zvítaní sa s ďalšími účastníkmi zrazu vrátene Erika Carlssona a nestora všetkých európskych zrazov Iana Studley-ho z Anglicka so svojou neprehliadnuteľnou 95-kou, sme o 9-tej vyrazili odkrajovať naozaj pestrý a nabitý program. Absolvovali sme spanilou jazdou cca 40km trasu do Muzea ziemi średskiej v Koszutach. http://www.koszuty.pl/wystawy_czasowe.php
Treba poznamenať, že k zrazu v Mosine neodmysliteľne patria motorkári, ktorý robia bezpečnostný doprovod počas všetkých presunov na tématické ciele. Sú absolútne profesionálny a nekompromisne odstavujú a blokujú ostatné vozidlá na križovatkách a problematických úsekoch.
04
Neskorobarokové šľachtické sídlo v Koszutach nám pripravilo naozaj krásne prostredie na skvelé fotenie, rozhovory a kultúru. Všetko začal Marek Kański, ktorý v dobovej sieni predviedol svoje famózne umenie na husliach, klavíre a speve. https://www.youtube.com/watch?v=stI_D57vb9A
Potom následovalo nekonečné fotenie a filmovanie. Dorazila poznaňská televízia, ktorá o akcii urobila sympatický reportážny šot.
05060708
Erik napriek svojim 85-im rokom a zdravotným problémom bol opäť absolútne skvelý – priateľský, milý a komunikatívny. Jeho charizma, ktorou ma očaril pri prvom stretnutí v roku 2012 nestratila aj napriek ďalšími dvom rokom nič na svojej sile, ba mám pocit, že akciu si vychutnával v ešte väčšej pohode.
09
Rozdával autogramy, s každým sa vrelo porozprával, obzeral autá, pýtal sa na veľa vecí, skrátka naozaj príjemný priateľ nás všetkých. Pri debate sme pospomínali na staré Československo, jeho návštevu Prahy a Brna, čo to o autách, hokeji a práci. Samozrejme nesmela chýbať spoločná fotka s autom.
10
Následoval presun na spoločný obed a potom chvíľa oddychu pred poobednou pretekárskou show na Rynku v Mosine.
11
Aprílové počasie, ktoré nás sprevádzalo celý deň sa nakoniec rozhodlo nás odmeniť a počas pretekárskej performance bolo naozaj báječné. 11 áut sa prihlásilo na exhibičnú rally show. Všetci sme sa tešili predovšetkým na ukážku účastníka viacerých prestížnych rally vrátane „Rally Sweden historic“ Fredrika Ekendahla, ktorý priviezol svoj upravený pretekársky špeciál SAAB 96 z r.1964. http://www.youtube.com/watch?v=jMhi-q36qbE Okolie parkoviska sa zaplnilo domácimi mosinčanmi , ktorí si nenechali ujsť príležitosť stráviť sobotné poobedie zhliadnutím tejto zaujímavej akcie.
12
Ja som sa podujal na úlohu co-pilota Barteka, nášho víťaza súťaže o najkrajšie vozidlo Saab Session Slovakia 2012. Môj pokus natočiť priebeh jazdy stroskotal na Bartekovej naozaj razantnej jazde, takže na videu je vidieť prevažne palubnú dosku pravý A-čkový stĺpik a podlahu. Je obdivuhodné akú dynamiku dosiahnu tieto autá z rokov 60-tych. Frederik na svojom špeciáli samozrejme nemal konkurenciu v zvyšných prevažne civilných autách, ale myslím, že všetci zúčastnení si svoju jazdu vychutnali a užili.
13
Po pretekárskej ukážke nasledovalo vyhlasovanie všakovakých cien a odmien. Krásne ceny pre víťazov odovzdával Erik. Ten naviac zložil obrovskú poklonu všetkým zúčastneným a organizátorom, kedy veľmi úprimne povedal, že stretnutia v Mosine sú najlepšie stretnutia fanúšikov značka SAAB na akých kedy bol. A dodal, že pokiaľ bude môcť vždy na tento zraz príde. K tomu naozaj niet čo dodať.
14
Nasledoval spoločný presun v sprievode neodmysliteľných anjelov strážnych – motorkárov na hotel, kde pokračovali nekonečné príjemné debaty pri spoločnej večeri a táboráku. Erik napriek vyčerpávajúcemu celodennému programu neúnavne diskutoval a podpisoval.
15
A ako vždy podpisoval všetko možné – plagáta, knižky, fotky, tričká, puklice, slnečné clony . . . a samozrejme moje auto. Spontánny nápad spred dvoch rokov sme si zopakovali takmer identicky – romanticky pri svetle baterky. Pridala sa aj veľká fanynka SAAB-ov Kasia, ktorá si dala podpísať svojho nového miláčika – krásnu 96-ku V4 v bordovej metalíze, ktorú jej priamo na zraz priviezli Švédi – pekne za tepla ešte na švédskych značkách.
16
V nedeľu ráno po krátkom organizačnom stretnutí členov klubu SAAB GT Classic pokračoval program návštevou Zbyszka Koprasa www.kopras.eu , majiteľa 300 rôznych dvojtaktov a iniciátora Múzeá poľského automobilového priemyslu.
Žiaľ, kvôli takmer 8-hodinovej ceste domov, ktorú sme mali pred sebou sme Zbyszka nenavštívili. So všetkými s ktorými sme stihli vrátane Erika sme sa rozlúčili, naložili 99-ku na vozík a vyrazili cez Wroclaw – Katowice – Czieszin domov do Žiliny. Na hraniciach vrátili viaTOLL box a celú cestu veľmi príjemne spomínali na prežitý w-end v Mosine.
Opäť sa v plnom rozsahu potvrdilo, že tieto akcie sú predovšetkým o ľuďoch – príjemná priateľská atmosféra, doplnená srdečnosťou a humorom to je to, čo sa nedá kúpiť ani objednať a dokonca ani plánovať. Keď k tomu kulisu robia prekrásne autá značky SAAB je to naozaj balzam na dušu a obrovský zdroj energie a inšpirácie.
17
Najlepšie je si všetko pozrieť na fotkách, ktorých tento rok je obrovské množstvo a všetky nájdete na:
http://www.saabzlot.pl/?pl_relacje-z-iv-zlotu-mosina-2014,32
Na záver treba povedať, že túto famóznu flotilu áut organizovaných v „ SAAB GT Classic“ najbližšie uvidíme v auguste na INTsaab v poľskom Malborku a v októbri na tohtoročnom SAAB SESSION SLOVAKIA, kde avizovali naozaj početnú účasť.
maťo pavelek
autori fotografii :
Gregorz Dembiński, Mariusz Sobecki, Asia Bibasat, Marek Wierzbicki, Martin Pavelek