SAAB CLUB SLOVAKIA

Recenzia SAABu 9-5 na Moje.Auto.cz

Saab 9-5 Aero 2.8T XWD
Prva recenzia na novy SAAB 9-5Aero v uprave Hirsch
ok výroby: 2010
koupeno: nové
zobrazit další info
najeto [km]: 1500
tuning/styling označené *
palivo: benzin
počet válců: 6
počet ventilů na válec: 4
výkon [kW]: 221 / 246*
kroutící moment [Nm]: 400 / 430*
zrychlení 0-100 km/h [s]: 6,9 / 6,1*
maximální rychlost [km/h]: 250 / 260*
počet rychlostí: 6
převodovka: aická
průměr kol [palce]: 19 / 19*
zavazadlový prostor [l]: 515
pohon kol:4×4
spotřeba [l/100km]: 11,4

Popis vozu

Prečo Saab? Nikdy by ma nenapadlo písať sem o svojom aute. Ale keď som sa rozhodol kúpiť novú 9-5, kamaráti ma presvedčili.
Auto považujem za predmet dennej potreby, a spotreby. Nie som fanúšik nijakej značky aby som nosil ich čiapku, tričko či nedajbože tetovanie na predlaktí. Prirodzene všetci zaregistrovali aspoň okrajovo problémy automobilky Saab koncom roku 2009. Moja žena mala Saab 9-5 2.3T Aero 2008, kúpený priamo v showroome Saabu v Bratislave, tak nám to nebolo úplne ľahostajné ako to s nimi dopadne. S automobilkou to nakoniec dopadlo dobre, čo sa už nedá povedať o ženinej 9-5 pretože sa pohnevali počas snehovej búrky a vyhlásila, že odteraz len štvorkolku. Takže vymenila 9-5 2.3T Aero za Volo S80 V8 AWD 2009, ktoré má dodnes. Toto S80 dôverne poznám,vtakže ich budem často porovnávať.

Toto auto (za tie roky, už 15te v poradí) som objednal do výroby začiatkom septembra a koncom novembra (2010) som si ho v predajni prevzal. V zásade sme sa so ženou zhodli, že stará 9-5 nás slúžila veľmi dobre, jediné čo jej chýbalo, bol spomínaný pohon 4×4. A keď začali predávať novú 9-5 tak to bola výzva. Tu znova pripomínam, že nie som „hardcore“ fanúšik ale kvalita ma presvedčila. (Mimochodom švorkolku potrebujeme kvôli tým kopám snehu čo začal sypať v dôsledku globálneho oteplenia!)
Moje požiadavky boli jednoduché:
1. benzín (áno som zaujatý proti dieselovým motorom odvtedy, čo mi zamrzla nafta pri -25°C), prekonávam pravidelne vzdialenosti nepresahujúce 15km, na takého krátke vzdialenosti sa diesel ani nestihne poriadne zahriať, ani úspora na spotrebe nie je signifikantná, (schválne tipnite si, za koľko za zohreje pri -20°C S80 4.4l V8 na prevádzkovú teplotu?)
2. pohon 4×4, bývam na miernom kopci, ale ten je na Slovensku takže s tým, že by ho v zime nejako intenzívna uržiavali zo skúsenosti nerátam,
3. aická prevodovka, no z času na čas ma vozí manželka (ale v skutočnosti som aj ja definitívne zlenivel, nie že by som to už nevedel ale už sa mi nechce),
4. bezpečnosť, po čelnej zrážke s Passatom to pre mňa už nie je len „nejaký bezpečnostný parameter“
5. miesto na zadných sedadlách pre deti, tak v tomto nová 9-5 exceluje, okolo nainštalovaných sedačiek bez problémov prejdú, ešte sa tam aj oblečú
6. a aby sa aspoň trochu nekradlo, po skúsenosti s mojím firemným Passatom, ktorý si „odkrútil“ tri roky a keď som ho posunul otcovi tak do 3 dní! mu ho v Bratislave s pred domu ukradli.
Za týchto požiadaviek by mi z toho iste vyšiel nejaký japonec (zvlášť Subaru Outback či Honda Legend), ale ja som chcel podporiť nejakého Európana.
Vráťme sa k novému modelu. Na moju otázku „Čo zostalo zo starej dobrej 9-5 v novom modeli?“ šokoval úprimný predajca „NIČ.“ A už môžem potvrdiť z vlastnej skúsenosti, že sa to dosť zmenilo. Zo svižného športového sedanu na skutočnú kravu. Moja prvá testovacia jazda potvrdila prvé recenzie novinárov. Motor 2.8T jednoducho nepočuť, pri porovnaní s 2.3T so starého modelu ani necítiť, kabína dokonale odhlučnená, riadenie síce presné, ale nulová spätná väzba, podvozok vyvážený, elegantný, proste skoro nuda.
Po stránke dizajnu Saab v 9-5 dobehol všetko čo zaspal počas posledných 8 rokov. Auto je vyvážené, predĺženie karosérie sa prejavilo najviac na zadných sedadlách. Celkový dojem malinko kazí príliš znížený strop nad zadnými sedadlami ale asi je to „trendy“ v dobe 4 dverových long kupé. Vo výbave Aero sú veľmi pekné disky, ktoré zvlásť naživo, dávajú autu veľmi pekný tankoidný tvar. Bohužiaľ na fotkách už je na zimných 17“ diskoch, lebo hneď ako som si ho zobral, začalo snežiť. Všetky priesvitné plasty kryjúce nejaké svetlá majú taký namodralý odtieň. Mne sa to páči ale neviem ako to „hraje“ s inými farbami. Ja som volil historicky osvedčenú farbu uschnutého blata a nalepených mušiek. Skutočne, pokiaľ auto nie je celé komplet z……é, tak ho netreba umývať (ono to poznať zvnútra podľa priehľadnosti čelného skla :-).
Zvnútra je to značný posun vpred, asi o dve generácie. Ak si odmyslím volant skoro ako z Insignie, tak je veľmi pekný, praktický a priestranný. Za radiacou pákou je aspoň základný krytý priestor na vreckovku, džúsik, rozjedený keksík a iný servis pre zadné sedadlá. Celá palubovka vytvára dobrý masívny dojem, podľa mňa je lepšia ako v S80, či je to aj pevnejšie ukáže až čas. Sedenie, aspoň vpredu je príjemné, výborné bočné vedenie. Trochu tvrdšie ako na Volve, ale nie na škodu. Ako sa to sedenie osvedčilo na veľmi dlhých výletoch, doplním po letnej dovolenke. Zaujímavé, prvý krát som videl na aute strešné okno, ktoré sa otvára von (no dohora).
Podvozok a držanie sa v novej verzii zlepšili o polovicu. Moje dojmy však môže do značnej miery ovplyvniť systém aktívneho podvozku, ktorý okrem priečnych nerovností temer úplne odfiltruje porvch cesty. Má 3 stupne nastavenia a okrem nejakého sileného predbiehania, kedy prepnem režim S (sport) plne vystačí I (inteligent – nech si vyberie sám). Je skutočne s podivom ako sa také veľké auto vysporiada so svojou dĺžkou a hmotnosťou, klame telom, dobre drží stopu a sa chová ako niečo omnoho ľahšie. Rezaním zákrut mi najviac pripomína BMW3 (E46), ale to bolo podstatne menšie a ľahšie auto. Zatiaľ som ho do nejakého nepríjemného šmyku nedostal ale pokiaľ by som nevypol všetky elektronické kontrolné mechanizmy asi by sa mi to len tak nepodarilo. Uvidíme na lade a na snehu!
Motoricky je to trochu horšie. Drsný štvorvalec 2.3T nahradil kultivovaný gentleman 2.8T, ktorý v aute takmer nepočuť. Nudné, zvlášť keď je tam inštalovaný príplatkový Harman-Kardon, do 5000 otáčok nepočuť nič. Pri mojej prvej testovacej jazde som bol z neho totálne sklamaný, zvlášť keď som presadol zo spomínaného S80 V8, aj keď je pravda že to bolo nové auto a motor mal vtedy nabehané cca 1000 km. Už keď som auto objednával, zisťoval som možné verzie úprav a nakoniec som zakotvil pri civilizovanej (softwarovej) úprave výkonu, ktorú ponúkal priamo predajca aj so zárukou, od švajčiarskej firmy Hirsch. Zvýšenie výkonu z 300k na 330k a krútiaceho momentu zo 400Nm na 430Nm. Zrýchlenie z 0-100km/h za zlepšilo z 6,9s na 6,1s. Papierovo nič moc, ale subjektívne má motor lepší zvuk (aspoň je ho trochu počuť) a lepšie dynamické zrýchlenie. Zvlášť hodnoty zrýchlení 80-120km/h. Toto som nejako nevedel laboratórne odmerať, ale pocitovo je to lepšie ako so starým Volvom V8, čo mne na bežnú prevádzku bohate dostačuje. Hlavne som k tomu dostal pekného jeleňa, ktorý tróni vzadu hneď vedľa znaku 9-5. Toto moje auto bude určením rodinná limuzína, takže žiadne naháňačky neplánujem. Na denné predbiehanie profesionálnych spomaľovačov cestnej premávky (traktor s vlečkou, nákladné auto či forman s vozíkom) je silné dosť a na diaľnici potiahne, maximálnu povolenú rýchlosť hravo prekračuje bez varovania.
V novinárskych recenziách boli zmienky o slabších brzdách. Ja som zatiaľ to vädnutie nepozoroval. Brzdy sú výrazne tuhšie ako na Volve, kde sú preposilované a účinok sa dostavuje už pri zavadení o pedál. Saab má „športovejšie“ tvrdšie brzdy ale sú razantné a ako všetko v aute tak elektronicky prekontrolované, až no niekdy kazí radosť. Poznámka: okruhy ani divočinu po okreskách nejazdím, takže keď také nastane postrehy doplním.
Elektronika je kapitola sama o sebe. Mám inteligentné svetlá čo sa natáčajú do zákruty a ešte aj samé aktivujú diaľkové. Vtipné je keď sa auto naštartuje, tak to necvičí ako klasické xenóny hore-dole ale aj do bokov, a pripomína to krútenie očami, lebo najprv zaškúli k sebe dole a potom od seba hore. Sklamala ma rýchlosť reakcie na protiidúce auto, diaľkové svetlá reagujú s oneskorením. Oni sa vypnú presne, ale len v ideálnej situácii, t.j. na priamom rovnom úseku. V ostrých zákrutách zaregistrujú protiidúceho skutočne až keď sa „vidia“ autá proti sebe. Myslím že ten senzor je veľmi úzko smerovo orientovaný. Toto je výborný systém pre staršieho motoristu, ktorý sa pri rýchlosti 37km/h plne venuje vedeniu motorového vozidla a kľudne bude celý deň jazdí s klobúkom na hlave a zapnutými diaľkovými svetlami ohrozuje protiidúcich. Ja si to zatiaľ zvládam púšťať sám.
Head-up display je ďalšia vymoženosť s ktorou som sa 2x pobavil zvlášť v noci!
Je taký jasný, zelený a svieti rovno pre nosom, no neviem pripadalo mi to ako zameriavač na tanku, lebo auto ide, cesta ubieha, rovno, na strany a ten zelený tam sedí, furt na tom istom mieste, fúzami poťahuje a díva sa na mňa. Tak som ho vypol.
Navigácia v spojení s autorádiom a bluetoothovým telefónom to je pekný oriešok. Display je dotykový ale celá tá hračka sa dá ovládať aj s naozajstnými tlačítkami. Tam je nastavení, kde čo ako sa môže. Hrôza. Možno sa aj Vám stalo, že manuál k celému autu má asi pol kila ale k autorádiu s navigáciou asi tri kilá. No s tým sa popasujem, bude mi trvať aspoň pol roka. Inak display pekný farebný hlavne že neruší. Ja mám auto na jazdenie na toto nech dívajú deti. Mimochodom v navigácii nieje mapa Slovenska, mne to zas tak nevadí. Na Slovensku navigáciu nepoužívam, tu je umenie sa stratiť. Európa aj Česko tam už je, takže keď pôjdem do „neznáma“ tam to funguje. Prekvapil ma telefón, lebo po spárovaní ihneď spoznal typ môjho telefónu (HTC HD2) a skopíroval si kontakty, niekde do pamäti. Takže keď mi zazvoní telefón, pekne ukáže meno volajúceho. Na Volve ukazovalo len telefónne číslo a to kto už dnes pamätá? Je tam napr. ukazovateľ tlaku v pneumatikách, no dobrá vec. V ten deň keď som si prevzal auto začalo snežiť. Tak som ho musel prezuť na zimu. Keď som so zimnými gumami vyšiel cestu vypísal mi pekne na diplay, že zistil na aute zimné gumy. Bol som v rozpakoch. Mal som to dopredu nahlásiť? Neurazí sa na mňa počítač? No toto sú veci, ktoré ma trochu desia.

Silné stránky

Toto auto nemá nič, super extra. Ani najsilnejší motor na svete, ani najkomfortnejší podvozok, ani najväčší kufor. Ale má všetko čo dnes moderné auto má mať a to všetko je excelentne zladené v nadčasovom designe.

Slabé stránky

Zatiaľ som na nič slabšie nenarazil. Ale život mi komplikuje jemná elektronika. Už v mojom veku to všetko čo ukazuje display navigácie, to je more informácií. A nájsť tam niečo koktrétne vyžaduje čas. Plus ten display je dotykový a keď sa dotknem nesprávne no s pánom bohom. Ešte tak zdvihnúť/položiť tel. hovor alebo preladiť stanicu, to sú samostatné čudlíky na volante. Ale dotýkať sa toho displaya vyžaduje nadmieru pozornosti, ktorú musím mať za jazdy na ceste.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Nová 9-5 je ešte bez servisu a v zábehu, tak slušne čakám aspoň do 2000-3000km by som to nemal nejak brutálne točiť. Nuda. To kamarát čo si kúpil Landrover má iné zážitky. Tam majú zákaznícky prístup a od novoty sú spolu skoro v dennom kontakte. 🙂

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Auto bolo kúpené v Saab predajni v Bratislave. Predajca je absolútny profesionál, saabista telom aj dušou.

Exit mobile version