V tento deň si pripomíname nezabudnuteľné jazdy venované záchrane našej srdcovej značky, ktoré sa uskutočnili po celom svete. Pripomeňme si neľahké chvíle, ktorými SAAB prechádzal rozhovorom s Victorom Mullerom a Jan Ake Jonssonom, ktorý uverejnil časopis Dagens Industri 18.12.2010.
Reportáž: SAAB v Trolhättane
Dnes je tomu presne rok čo GM oznámil rozhodnutie o zatvorení automobilky SAAB AUTOMOBILE. Bol to ľadovo studený moment pre švédsku priemyselnú históriu. Ikeď nie úplne neočakávaný, no napriek tomu brutálny a horký.
Sme opäť vo fabrike, autá zchádzajú z výrobných liniek ako vždy a Victor Muller tak ako často predtým gestikuluje a vyhlasuje: “SAAB má fantastickú budúcnosť.”
Uplynul rok od rozsudku smrti vyneseným nad automobilou SAAB. Teraz je však vyrábaných 39 áut za hodinu.
TROLLHATTAN
Sme v Trollhättane, rok po dramatickom piatku kedy bol vynesený rozsudok smrti. Victor Muller vtrhol do vedľajšej miestnosti oprašujúc si sneh zo svojich topánok. Len ťažko by sme nesúhlasili s námestníkom ministra priemyslu Joranom Hägglundom, ktorý veľmi trefne prirovnal tohto excentrického Holanďana k víchrici preháňajúcou sa miestnosťou.Čoskoro sa pridal Jan Ake Jonsson, stále president SAAB Automobile. Na rozdieľ od Mullera je tichý a menej expresívny. To čo však pred rokom spojilo týchto dvoch v boji na život a smrť je rozhodné odmietnutie vzdať sa.
Kráčanie k hrobu prinieslo úpech.
Je nás veľa, ktorí sme pochybovačne krútili hlavou nad Mullerovým neortodoxným spávaním a Jonssonovým tvrdením, že každý krok bližšie k hrobu je len väčšou šancou na prežitie automobilky SAAB. Samozrejme, že SAAB ešte nie je mimo nebezpečnú zónu. Predaje dosahovali len polovicu plánovaných čísiel, dôležité nové modely nie sú zatiaľ na trhu, je tu mnoho investičných otázok a samozrejme veľa práce. Ale fakty ostávajú:
18.12.2009 bola automobilka SAAB zatvorená.
18.12.2010 sa autá stale vyrábajú v Trollhättane.
Niekoľko ľudí muselo odísť
Každých 15 minút prichádza dlhý kamión do zadnej časti fabriky vyložiť diely na ďalšie nové autá. 3.600 ľudí stale chodí denne do práce, nové autá schádzajú z montážnych liniek, pizza sa stale pečie v pizzetériách roztrúsených po meste, deti chodia do denných centier a niekoľko ľudí muselo odísť.
Victor Muller si je stale istý víťazstvom. A to i napriek dvojnásobnej revízii predajných prognóz v roku 2010. Poslednou je 30.000 – 35.000 vozidiel tento rok, zatiaľ čo 80.000 na budúci rok ostáva nezmenených.
„I keby sme nedosiahli predajné čísla na budúci rok, firmu to neohrozí“, ubezpečuje nás Victor Muller.
Pri akom najnižšom objeme predaných áut môže firma prežiť? 60.000?
“Znamenalo by to, že sme nenaplnili svoje ciele, ale neohrozilo by to firmu. Náš system je flexibilný a v prípade potreby prispôsobí náklady predajom”, vysvetlil.
SAAB sa drží svojho plánu I keď sa predpovede predaja nenaplnili. Bude to fungovať?
Jan Ake Jonsson poukazuje na niekoľko faktorov:
”Podstatne sme znížili náklady výroby, vývoja, marketingu a distribúcie. Sme omnoho efektívnejší ako tomu bolo za čias GM. Rozhodli sme sa nezriaďovať vlastné zastúpenia na všetkých trhoch, ale vytvoriť predajnú sieť.
Ďalším pozitívnym faktorom je skutočnosť, že najväčšie poklesy predaja sme zaznamenali na trhoch s najmenším profitom. Preto tento pokles na nás nedopadol príliž tvrdo. A samozrejme začiatkom tohto roka sme ťažili zo silného kurzu dolára voči euru”.
Nie všetko bolo perfekté.
Keď sme sa spýtali, čo bolo najťažšie pri reštartovaní firmy, Jan Ake Jonsson spontánne odpovedal” “Všetko”.
“Týkalo sa to mnohých aktivít, ktoré vytvorili komplexný celok. Nie všetko bolo perfektné a nie každý spolupracoval tak ako sme verili, že bude. Obnovili sme spoluprácu s 820 dodávateľmi, premiestnili sme výrobu 9-5 z Russelheimu, priviedli sme domov 9-3 Convertible z Rakúska, vyšli sme s novým modelom, reštartovali sme celú distribučnú sieť. To bola ta najťažšia časť.
Oslobodený Vladimir Antonov
Ďalšou osobou čakajúcou na rehabilitáciu je Vladimir Antonov. Stál nepriamo za akvizíciou automobilky SAAB avšak GM zabránil jeho priamej účasti na vlastníctve švédskej firmy. Dôvodom bola jeho údajná kriminálna činnosť spojená s praním špinavých peňazí. DI však začiatkom týždňa zverejnil výsledky vyšetrovania Antonovho obchodného konania, ktoré vylúčili pôvodné podozrenia. Preverovanie jeho investičnej firmy Kroll vykonala nielen švédska vláda, ale i americká agentúra IPSA International, u ktorej Antonov samotné vyšetrovanie objednal.
“Nie som prekvapený. Samozrejme, že som nebol zapletený do žiadnych kriminálnych aktivít,” povedal nám Antonov počas telefonického rozhovoru z jeho banky vo Vilniuse.
Ako fámy ovplyvnili Vás a Vaše aktivity?
“Ohromne. Po uverejnení článku vo Vaších novinách pred rokom, naša reputácia výrazne utrpela. Keď je raz Vaše meno spochybnené je ťažké si znovu získať dôveru. Úprimne povedané, zatiaľ neviem ako to urobíme.”
Vladimir Antonov sa chce stať oficiálnym akcionárom SAAB Automobile a v súčasnoti sa snaží presvedčiť GM o chybnom kroku, ktorý spoločnosť urobila pred rokom.
“Zaslúžime si byť akcionárom SAAB Automobile,” hovorí Antonov.
Čo SAAB potrebuje v súčasnosti?
“Rozohnať všetky čierne mračná ohľadne financovania kúpy automobilky. Podozrenia spôsobili, že sa SAAB nemôže zúčastňovať konvenčných finančných príležitostí. Spyker potrebuje financovanie na rozvoj SAABu, inak spoločnosť nebude zisková. Vezmite si malý model, ktorý nie je v obchodnom pláne. Ak by ho mal SAAB vyvinúť, potrebuje 200 milionov EUR.”
Ste pripravený investovať viac?
“Nie som si istý. Najprv musí GM očistiť moje meno. Možem však povedať, že stale dôverujem značke a vedeniu firmy.”
Cieľom je vytvoriť takú dôveru, ktorá zabezpečí vyššiu cenu vozidiel namiesto zvyšovania predajných objemov. A to sa dá uskutočniť podľa vízie Knuta Simonssona, šéfa globálneho marketingu, ktorý ju sformuloval nasledovne:
“Budeme znovu ikonickou značkou. Vždy sme tam mali miesto, mali sme autá, ktoré sa odlišovali od ostatných. Ideme znovu získať tento status. To nám umožní pýtať viac za naše autá.”
Povedal, že existuje milión zákazníkov, ktorých sa bude snažiť získať späť.
“Rok 2011 bude rokom nových áut. Všetko je nastavené tak, aby tento rok bol najdôležitejším a najintenzívnejším v histórii značky SAAB. Bude to šok pre celý systém automobilky,” dodal vzrušene Knut Simonsson.
Garancia zostatkovej hodnoty
Trh s firemnými autami sa vo Švédsku v posledných mesiacov vyvíjal v celku uspokojivo, no stále ostáva veľa práce.Počas krízy mnohé firmy škrtli SAAB zo svojich nákupných zoznamov. Dôvodom bola krízou znížená hodnota ich staršich vozidieľ. Implementácia garancie zostatkovej hodnoty dealerskou sieťou zlepšuje podľa slov výkonného riaditeľa pre Švedsko Magnusa Hanssona situáciu.
“Trh s firemnými klientami predstavuje cca 400 až 500 firiem a je potešujúce, že SAAB je znova na ich zoznamoch. 19.12.2009 SAAB zmizol a preto musíme chápať, že iné značky zaujali naše miesto. Možno to bolo Subaru v severnom Švédsku a francúzke značky na juhu krajiny. Teraz je na nás uchytiť si naše predošlé pozície, pomaly ale iste, firmu za firmou. Ešte tam nie sme, ale sme na dobrej ceste.”
Predať viac ako konkurencia
Je nadšený, že v Novembri sa 9-5 predávala lepšie ako jej hlavný konkurenti Audi a Volvo. Oproti 327 predaných 9-5 sa v rovnakom období minulo len 263 A6 a 88 S80.
Autá, ktoré vidíme teraz a tie, ktoré uvidíme v roku 2011 boli vyvinuté počas fungovania automobilky v koncerne GM. Nová 9-5, 9-4X /príde v auguste/ a 9-5 Sport Combi /objednávky marec, dodávky jún/ majú prirodzene svoju silu, ale taktiež trpia na niekoľko kompromisov.
Motoristickí žurnalisti – naposledy z New Your Times – tvrdia, že nova 9-5 je koniec koncom Buick LaCrosse pod nesporne krásnou a zaoblenou kožou.
Prvý “Saab-Saab” ako Victor Muller pomenoval nasledujúcu generáciu 9-3 príde na jeseň roku 2012.
Z technického hľadiska GM plánoval konštrukciu novej 9-3 na platforme označovanej Delta, ktorá je základom pre Opel Astra a ďalšich 27 modelov. To prirodzene znamená mnoho kompromisov a keď sa SAAB odčlenil od svojho amerického majiteľa rozhodol o vývoji vlastnej platformy vychádzjúcej z Epsilon 1, ktorá nesie gény terajšej 9-3. Nová platforma bola nazvaná Fénix, nepochybne na počesť mýtického vtáka, ktorý povstal z popola. Žiadne spoľahlivé informácie o novom modeli nepresiakli na verejnosť, no predpokladá sa, že veľkosť auta bude zachovaná.
Nový dizajn v rekordnom čase
Z technického hľadiska bude nová 9-3 veľmi vyspelá. DI predčasom písal o pohone všetkých kolies, ktorý bol vyvinutý v kooperácii s pôvodným dodávateľom GM firmou American Axle, kde prednú nápravu poháňa spalovací motor a na zadnej sú umiestnené 2 elektromotory. Jeden poháňa auto a druhý rozdeľuje pohon medzi 2 páry kolies. I napriek pohonu všetkých kolies emisie CO2 budú značne pod hranicou 120g/km.
V čase publikovania tohto článku sa robia finálne úpravy vonkajšieho vzhľadu. Do mesiaca bude dizajn “zmrazený” čo je výraz v automobilovam priemysle pre embargo ďalšich dizajnových zmien. Práce postupujú rekordným tempom.
Nový šéfdizajner Jason Castriota začal pracovať na novom modeli okamžite po stretnutí s Victorom Mullerom a Jan Ake Jonssonom na druhom novinárskom dni ženevského autosalóna. Dôvodom bola ich nespokojnosť s návrhom vypracovaným počas éry GM.
Dramatickejší vzhľad
Castriota pracoval 10 rokov v Taliansku pre Bertoneho a Pininfarinu a navrhol športové autá ako Maserati Grand Turismo a Ferrari 599 Fiorano. Neskôr si otvoril vlastné dizajnérske štúdio v New Yorku. Dnes pracuje jeden týždeň v mesiaci v utajenom dizajnovom centre v blízkosti fabriky v Trollhättane. Cieľom je dať novej 9-3 dramatickejší vzhľad. “Chcel som dať autu podobu lietadla na cestách, vykopať letecké korene značky, vrátiť späť slzičkovú siluetu predošlých modelov.”
Jason Castriota má stály tím 4 spolupracovníkov v Trollhättane, ale Victor Muller naznačil aj nekonvenčnú pracovnú metódu:
“Raul, ktorý práve kreslí auto sedí v Santiagu de Chile, Jason je v New Yorku a ja som doma. Všetci sme online a môžeme robiť úpravy na počítačovej simulácii. Sedíme celú noc, hodinu za hodinou a pracujeme na mnohých zmenách.”
Keď bude budúci mesiac nova 9-3 hotová, Jason Castriota plánuje vypracovať plán pre všetký nové modely do roku 2020.
“Teraz, keď divoké časy pominuli, môžme sa tomu venovať. Očakávam, že prácu ukončím pred autosalónom v Ženeve. Tam ukážem Victorovi a Jan Akemu dizajn saabov nasledovnej generácie.”
Prvým modelom po 9-3 je malý model veľkosťou zhodný s Mini. SAAB však zatiaľ nezabezpečil financovanie tohto projektu hoci vzhľad auta je virtuálne ukončený.
“Všetko je v mojej hlave,” povedal usmievajúci sa Castriota.
Prvá však bude nová 9-3, ktorá sa bude prirodzene vyrábať v Trollhättane, kde sa do budúcna ráta s výrobou všetkých saabov. GM investoval do fabriky obrovské zdroje a dnes patrí medzi najlepšie svetové výrobné zariadenia.
68.000 áut za rok
Prechádzame fabrikou kde obrovský lis tvaruje diely karosérie tlakom 7800 kg a kde staré nápisy z čias GM upozorňujú zamestnancov na bezpečnosť pri práci. Produktivita práce je excelentná i keď nie na úrovni špičky v tomto odvetví. Tu to trvá 32 hodín vyrobiť jedno auto, zatiaľ čo tí najlepší to dokážu za 24 až 26 hodín. To ale hovoríme o väčších výrobných objemoch, 3x väčších ako sú tieto. A produktivita vždy profitovala z objemu. Kapacita výrobných liniek je 195.000 áut ročne, hoci teraz je fabrika nastavená na 68.000 áut ročne, alebo 39 áut za hodinu. Zvýšenie produkcie si vyžiada druhú smenu, rozhodnutie, ktoré mnohí očakávajú. To by vytvorilo 400 – 500 nových pracovných miest a SAAB by znova dosiahol celkový počet 4.000 tak ako pred krízou.
“Rozhodnutie o druhej smene pride akonáhle si to predaj bude vyžadovať,” povedal Jan Ake Jonsson diplomaticky. Druhá smena by zvýšila produkciu na 56 áut za hodinu, čomu zodpovedá ročný výkon 90.000 áut.
Zvýšený záujem
Lojalita zamestnancov po krušných chvíľach koncom roku 2009 je na vysokej úrovni. “Krátkodobá absencia je nižšia ako 2%. V 80-tych rokoch toto číslo dosahovalo úroveň 20%. Bolo to skutočne hrozné a fabrika sa riadila len veľmi ťažko,” spomína Gunnar Brunius.
Pred našou návštevou sme sa rozprávali s Bosse Carlssonom z centra zamestnania v Trollhättane. Spomína na strašný deň z pred roka kedy hrozilo hromadné prepúšťanie a bol pripravený otvoriť kanceláriu priamo vo fabrike s cieľom pomôcť ľuďom, ktorí ostali bez práce.
”Nakoniec hromadné prepúšťanie nebolo ohlásené. Hroziaca katastrofa sa neuskutočnila,” povedal stále s náznakom príjemného prekvapenia. Na jeseň 2009 bolo v Trollhättane 1.200 nezamestnaných, dnes 350.
SAAB povolal okolo 400 zamestnancov zo 700, ktorých pracovný pomer skončil po prepuknutí krízy. ”Musíme si uvedomiť, že keď SAAB príjme 4 zamestnancov, firma Lear Seating vezme ďalšieho. Tak vlnka z fabriky SAAB rozvlní ďalšiu vodu”, vysvetluje Bosse Carlsson.
Blíži sa záver našej návštevy fabriky v Trollhättane. Stmieva sa, je chladno a sneží, presne tak ako pred rokom. Samozrejme s jedným rozdieľom. Pred bránami fabriky nie sú televízne štáby prenášajúce exteriér ani ľadovo chladní reportéri a fotografi pripravení vrhnúť sa na robotníkov s inzultačnými otázkami o atmosphere vo firme.
Jan Ake Jonsson musí odísť skôr kvôli exekutíve vedenia firmy, ale Victor Muller ostáva na niekoľko ďalších minút. Sú skutočne ako deň a noc, presné protiklady.
Ako môžete spolu pracovať?
„Victor i ja máme vzájomný rešpekt. Neexistuje medzi nami osobná prestíž. Spojili sme sa, aby sme konštruktívne diskutovali o tom čo je pre SAAB to najlepšie. Nie je to o tom kto má alebo nemá pravdu. Sme na svojich pozíciách. Necháva ma viesť spoločnosť a on rieši aspekty, podľa vlastného uváženia.“
Ale na rozdieľ od Vás on nebehá marathon, je tak?
“Áno, myslí si, že som čudák keď zabíjam čas behaním.”
Spýtali sme sa Victora na jeho pocity v ten piatok 18. decembra 2009.
Nevzdávať sa
“Začalo to večer deň predtým. Volal mi Scott Mackie z GM a oznámil mi, že sa žiaden obchod neuzavrie a SAAB bude zlikvidovaný. Nedostal som žiadne vysvetlenie. Bolo to ako blesk z jasného neba.”
Aká boli Vaše pocity?
“Pochybnosti.”
A potom?
“Nasledovné ráno som sa rozhodol okamžite tam ísť. Z amsterdamského letiska som zavolal Mackiemu. Kričal som, hádal sa s ním a vyhrážal som sa. Povedal som “Neopováž sa niečo urobiť pokým prídem do Štokholmu”. Let do Štokholmu bol najdlhší v mojom živote. Pripadal mi, že trvá 24 hodín.”
V Štokholme sa Victor Muller stretol s hlavným vyjednávačom GM Enricom Digirolamom, ktorý mu vysvetlil, že spoločnosť pripravuje tlačové vyhlásenie, v ktorom oznámi likvidáciu automobilky.
“Bol som zúrivý. Ešte nikdy som v svojom živote nebol tak rozčúlený. Takmer som stratil nad sebou kontrolu.”
Ale to nebolo naozaj po prvý raz, však?
“No áno, máte pravdu. Bol som horší keď som bol mladý. Často som bol vídaný s obviazanou rukou ako búcham do všetkého ventilujúc zlosť.”
Ale čo ste si skutočne mysleli? Bolo rozhodnutie GM konečné?
“Nonsens, čo je konečné? Možno si oni mysleli, že je konečné.”
Vrátili ste sa domov?
“Letel som s Antonovom v jeho lietadle. Bola to jedna z najsmutnejších ciest v mojom živote. Boli sme zničení ako zbití psy. Ale nasledovné ráno som si uvedomil, že som sľúbil Jan Akemu a ostatným, že urobím všetko možné na záchranu SAABu. Nemohol som jednoducho akceptovať rozhodnutie GM bez boja. Vydal som tlačové vyhlásenie, že Spyker predloží ďalšiu ponuku kúpiť SAAB. Potom som zavolal Antonovovi a vysvetlil, že jediný spôsob ako zachrániť obchod je vyplatiť ho z firmy.”
Čo Vás v tom všetkom poháňalo?
Victor Muller gestikulačne ukázal na fabriku kde sa smena chýlila ku koncu.
“Len sa pozrite! Ako by niekto mohol dopustiť, aby to zaniklo!?”
A ako sa cítite teraz?
“Som skutočne rád, že pokračujeme v boji a že sme sa nevzdali. Keby sme sa vzdali, dnes stojite na tenisovom kurte.”
Text: HÅKAN MATSON
Preložil: J35
Reportáž z Trollhättanu
-