pondelok, 30.november 2020
Úvod Všeobecné Kultové reklamy

Kultové reklamy

-

Tento Svěrákov spot na Saab sa nikdy nevysielal.
Je to most, je to auto, je to vec … som to ja? Reklama na Saab nie je najslávnejším spotom, ktorý nakrútil režisér Jan Svěrák. Uzatvára však plodné obdobie jeho komerčnej tvorby v 90. rokoch. Natočil ho bez nároku na honorár a premietal sa len na autosalónoch.
Jan Svěrák patril v 90. rokoch dvadsiateho storočia k najproduktívnejším reklamným tvorcom, nakrútil niekoľko slávnych reklám. Zrejme najlepšie si ľudia spomenú na reklamu na prací prášok Lanza s chytľavým až iritujícím sloganom „O Lanza mia, o Lanza moja,“ v ktorej Svěrák parafrázoval slávnu áriu „O sole mio“.
Niekto si možno bude pamätať reklamu na Mazdu Xedos, ktorá v roku 1992 vyzdvihovala tichý chod motora a reagovala na aféru s odpočúvaním na americkej ambasáde.
Málokto si však pamätá reklamu na Saab, ktorá pochádza z polovice 90. rokov. Dôvodom je, že spot sa nikdy neodvysielal, automobilka ho odkúpila, ale púšťala ho len vo svojich showroomoch. Táto reklama tak trochu symbolizuje Svěrákov rozchod s reklamným svetom, ktorý pre neho prestal byť priestorom, v ktorom sa môže naplno umelecky vyjadriť a vytvárať krátke, takmer filmové reklamy.
Reklama na Saab bola pre komerčné využitie možno až príliš subjektívna a vnútorná. Auto v nej prechádza zimnou krajinou a dievčatko v rozhovore háda, na čo otec myslí. Smie sa pýtať len tak, aby bolo možné odpovedať áno a nie. Na konci sa dozvedá, že myslel na ňu. Hlasy nahovoril Svěrák so svojou dcérou.
O rok neskôr sa s reklamným svetom Svěrák rozišiel. „Z reklamy sa stal veľký biznis. Dnes už je čím ďalej, tým ťažšie urobiť reklamu, ktorá by bola česká, vtipná a bol by to kúsok niečoho, za čo by som sa nehanbil,“ povedal v roku 1996 Svěrák v rozhovore pre denník Právo.
Svoju poslednú reklamu Svěrák točil s ďalšou veľkou postavou českej reklamnej tvorby Ivanom Zachariášom (autorom slávneho spotu na Pilsner Urquell), za kamerou stál jeho verný kolega F. A. Brabec. Spot pritom nevznikol na objednávku Saabu, autori reklamu najskôr natočili a potom ju ponúkli automobilke. Tá ju lacno odkúpila.
„Pri vzniku reklamy platil Saab len priame náklady, tvorcovia ho natočili bez honoráru a ich jedinou podmienkou bolo, že im do reklamy nebude nikto hovoriť. Narodilo sa tak malé filmové dielko, ktoré toho istého roku vzbudilo na medzinárodnom festivale reklamy v Cannes – Cannes Lions – ľahký potlesk v auditóriu. Cenu si ale neodviezlo,“ píše Jaroslav Krupka vo svojej knihe Reklama od pána Vajíčka po falošné Soby.
http://tv.hnonline.sk/zahranicie-831/kultove-reklamy-tento-sverakov-spot-na-saab-sa-nikdy-nevysielal-video-943928
W12

Predchádzajúci článokSkokanov skok desaťročia (?)
Ďalší článokFoto týždňa

2 KOMENTÁRE

  1. Prekrásna, škoda že SAABom utajená reklama.
    Pokiaľ by boli v meanstreamových a iných TV staniciach vysielané takéto skvosty, tak by som iste prepínal medzi tým, čo máme k dispozícii k pozeraniu s prerušovaním reklamným brakom a hľadal by som prestávky (ako hlavný program), vyplnené podobnými krásnymi reklamami.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno

Tento Svěrákov spot na Saab sa nikdy nevysielal.
Je to most, je to auto, je to vec … som to ja? Reklama na Saab nie je najslávnejším spotom, ktorý nakrútil režisér Jan Svěrák. Uzatvára však plodné obdobie jeho komerčnej tvorby v 90. rokoch. Natočil ho bez nároku na honorár a premietal sa len na autosalónoch.
Jan Svěrák patril v 90. rokoch dvadsiateho storočia k najproduktívnejším reklamným tvorcom, nakrútil niekoľko slávnych reklám. Zrejme najlepšie si ľudia spomenú na reklamu na prací prášok Lanza s chytľavým až iritujícím sloganom „O Lanza mia, o Lanza moja,“ v ktorej Svěrák parafrázoval slávnu áriu „O sole mio“.
Niekto si možno bude pamätať reklamu na Mazdu Xedos, ktorá v roku 1992 vyzdvihovala tichý chod motora a reagovala na aféru s odpočúvaním na americkej ambasáde.
Málokto si však pamätá reklamu na Saab, ktorá pochádza z polovice 90. rokov. Dôvodom je, že spot sa nikdy neodvysielal, automobilka ho odkúpila, ale púšťala ho len vo svojich showroomoch. Táto reklama tak trochu symbolizuje Svěrákov rozchod s reklamným svetom, ktorý pre neho prestal byť priestorom, v ktorom sa môže naplno umelecky vyjadriť a vytvárať krátke, takmer filmové reklamy.
Reklama na Saab bola pre komerčné využitie možno až príliš subjektívna a vnútorná. Auto v nej prechádza zimnou krajinou a dievčatko v rozhovore háda, na čo otec myslí. Smie sa pýtať len tak, aby bolo možné odpovedať áno a nie. Na konci sa dozvedá, že myslel na ňu. Hlasy nahovoril Svěrák so svojou dcérou.
O rok neskôr sa s reklamným svetom Svěrák rozišiel. „Z reklamy sa stal veľký biznis. Dnes už je čím ďalej, tým ťažšie urobiť reklamu, ktorá by bola česká, vtipná a bol by to kúsok niečoho, za čo by som sa nehanbil,“ povedal v roku 1996 Svěrák v rozhovore pre denník Právo.
Svoju poslednú reklamu Svěrák točil s ďalšou veľkou postavou českej reklamnej tvorby Ivanom Zachariášom (autorom slávneho spotu na Pilsner Urquell), za kamerou stál jeho verný kolega F. A. Brabec. Spot pritom nevznikol na objednávku Saabu, autori reklamu najskôr natočili a potom ju ponúkli automobilke. Tá ju lacno odkúpila.
„Pri vzniku reklamy platil Saab len priame náklady, tvorcovia ho natočili bez honoráru a ich jedinou podmienkou bolo, že im do reklamy nebude nikto hovoriť. Narodilo sa tak malé filmové dielko, ktoré toho istého roku vzbudilo na medzinárodnom festivale reklamy v Cannes – Cannes Lions – ľahký potlesk v auditóriu. Cenu si ale neodviezlo,“ píše Jaroslav Krupka vo svojej knihe Reklama od pána Vajíčka po falošné Soby.
http://tv.hnonline.sk/zahranicie-831/kultove-reklamy-tento-sverakov-spot-na-saab-sa-nikdy-nevysielal-video-943928
W12