pondelok, 7.október 2024
ÚvodVšeobecnéNový Saab 9-5 je viac ako len švédskou Insigniou

Nový Saab 9-5 je viac ako len švédskou Insigniou

-

Saab sa stavia na nohy. Jeho nová nádej 9-5 chce konkurovať prémiovým limuzínam vyššej strednej triedy, predovšetkým Audi A6. Svojim zovňajškom na to rozhodne má, ale posaďte sa dovnútra, siahnite na plasty palubnej dosky a vízia Audi sa rozplynie.
Auto s technikou a materiálmi strednej triedy zatiaľ voči Audi A6 neobstojí, ale vďaka nádhernej karosérii sa o to môže aspoň pokúsiť. Saab 9-5 je extrémne dlhý, s veľkorysým priestorom pre nohy zadných pasažierov a dlhým kufrom, ktorý ale musí mať aj dlhého majiteľa aby dosiahol na batožinu.
Spomeňte vo Švédsku Opel Insignia a domáci inžinieri na vás spustia slovnú spŕšku prvkov, ktoré navrhli a vyvinuli oni sami priamo v Trollhättane, alebo v niektorom inom vývojom centre GM. Výrobca hovorí až o 70-percentách pôvodných dielcov. Preto spravodlivejšie by bolo tvrdiť, že Insignia je vlastne preoblečený Saab. Presvedčiť o tom zákazníkov nebude jednoduché, keďže Saab prichádza ako druhý v poradí a s poriadnym časovým odstupom.
A je vôbec potrebné ľudí o niečom presviedčať? Veď obe autá sú výborné, hoci pokiaľ ide o vzhľad karosérie a naladenie podvozka Saab je predsa len o niečo lepší, vyzretejší. Naozaj má ale na to, aby konkuroval prémiovým modelom vyššej strednej triedy?
Kto bol užitočný pre koho?
S odstupom času sa zdá, že mať v portfóliu Saab bolo pre GM veľmi výhodné. GM parazitoval na schopných ľuďoch a keď niekdajší švédsky klenot vycical a zbastardil na nepoznanie, stal sa pre neho záťažou a potreboval sa ho zbaviť. Takto vyzerá manželstvo GM a Saabu z pohľadu ľudí v Trollhättane. Aj oni sa ale naučili niečo od GM, predovšetkým o procese výroby, logistike a ďalších veciach, ktoré spolupráca s veľkým gigantom so sebou prináša.
Teraz Saab stojí na prahu nového začiatku, síce zdeformovaný a doráňaný, ale slobodný, pripravený ísť vlastnou cestou. Nový majiteľ Saabu, holandský výrobca superšportových automobilov Spyker, vraj neuvažuje zatiaľ vážnejšie zasahovať do nového smerovania tradičného švédskeho výrobcu a neplánuje ani žiadnu užšiu spoluprácu svojich dvoch značiek. Saab sa najprv potrebuje postaviť na vlastné nohy niekoľkými úspešnými modelmi, naplniť produkčnú kapacitu fabriky a až potom môže uvažovať o športovom automobile, pri stavbe ktorého by mohol využiť skúsenosti firmy Spyker.
Investícia do dizajnu sa vyplatila
Prvou lastovičkou nového začiatku je vlajková loď 9-5, ku ktorej presne o rok pribudne aj verzia kombi a po nej SUV 9-4X (2011), postavené na rovnakej platforme. Veľkosťou sa má pohybovať niekde medzi Audi Q5 a Q7. Výrobca vidí v modeli 9-5 hlavne konkurenta Audi A6, ktorý jasne vedie štatistiky predaja vo vyššej strednej triede v Európe.
Pokiaľ ide o exteriér musíme súhlasiť, pretože na dizajne a celkovom prevedení karosérie Švédi nešetrili. Už na prvý pohľad je zrejmé, že vonkajší kabát nebol lacný, ale investícia sa oplatila. Tlieskame tímu dizajnérov pod vedením Simona Padiana, ktorí z auta s celkovou dĺžkou 5008 mm, atakujúcou BMW radu 7, vytvorili veľmi elegantný a dynamikou nabitý švédsky Superb. Dizajnéri si dali záležať, aby ich nová vlajková loď bola skutočným Saabom, ako vystrihnutým z kroniky.
Predná časť čerpá z konceptu Aero X, dlho sa zvažujúca línia strechy a masívne C stĺpiky sú zase odkazom na model 900, hoci novinka nie je liftback, ale klasický sedan. Tvar strechy na spôsob kupé má štylistický, ale hlavne aerodynamický význam, čo potvrdzuje excelentne nízky aerodynamický odpor vzduchu 0,28. Charakteristickú pečať Saabu tiež nosia hrubé predné A stĺpiky ohraničujúce kolmejšie osadené čelné sklo a ploché bočné okná evokujúce kokpit lietadla.
Na dizajne vidieť tiež vplyv USA, kde má Saab najväčší odbyt. Typickým americkým prvkom sú napríklad zadné obrysové svetlá natiahnuté po celej dĺžke zadnej časti. Predovšetkým zákazníkom spoza veľkej mláky bola prispôsobená aj veľkosť karosérie, ktorá svojou dĺžkou prerastá segment vyššej strednej triedy. V Amerike sa dĺžka počíta, preto nový Saab 9-5 prekonáva o 47 mm Jaguar XF, o 81 mm Audi A6 a až o 109 mm BMW 5. Len pre porovnanie, Insignia je kratšia o 178 mm. Aj v šírke jasne dominuje, s výnimkou Jaguaru XF, ktorý ho prekonáva o 9 mm.
Jazdili SME…
Podstatné na týchto parametroch však je, ako sa prejavili v interiéri a koľko z celkovej dĺžky išlo na konto rázvoru. Ten je totiž kľúčový z pohľadu vnútorného priestoru aj stability vozidla. A tu nastáva prekvapivý obrat, pretože z pätice Audi, BMW, Jaguar, Mercedes a Saab má výrazne najkratší rázvor švédsky zástupca, celkovo o 6 mm (Audi A6) až 131 mm (BMW 5) než konkurenti.
Vzadu síce aj tak ponúka nadštandardne veľa miesta na nohy, ale podobne ako v prípade Insignie, čakali by sme viac. Inžinieri nemohli urobiť lepšie, keď v porovnaní s ňou natiahli rázvor o 100 mm. Problémom je, že veľký podiel z celkovej dĺžky si odhryzol kufor, ktorý sa na jednej strane musel podriadiť línii zadnej časti, ale na strane druhej nesmel podliezť objemový štandard triedy. Preto neostávalo iné, ako urobiť ho nízkym, ale dlhým.
Zažili sme už zopár dlhých kufrov v limuzínach, ale tento je dlhý až natoľko, že pokiaľ sme chceli dosiahnuť na batožinu zošmyknutú po prudkom brzdení až úplne vzadu, museli sme vliezť do kufra. Pritom výsledný objem 515 l nie je nijako ohurujúci. Poteší aspoň príplatkový fixovací systém na batožinu s koľajničkou v tvare písmena U, ktorý zabraňuje voľnému pohybu predmetov po kufri. Veľkým plusom je tiež šírka nakladacieho otvoru, ktorá je odrazom celkovo impozantnej šírky interiéru.
Vzadu sa pohodlne odvezú traja dospelí. Dokonca aj tvar zadnej lavice počíta so stredným pasažierom, ktorý sa v Saabe odvezie asi najpohodlnejšie spomedzi všetkých prémiových limuzín tejto triedy. Stred je len minimálne vyvýšený, plochý a dostatočne široký aj pre zadok dospelého chlapa. Najslabším článkom priestorovej ponuky vzadu je priestor na hlavu. Pasažieri s výškou od 180 cm sa budú hlavou dotýkať stropu.
Vnútri jasný Saab
Insigniu najviac pripomína predná časť kabíny. Volant bol vraj pôvodne navrhnutý pre Saab, ale Opel ho prevzal. Nájdete tu aj viacero spoločných tlačidiel a ovládacích prvkov. Napriek tomu návrhárom sa nedá uprieť snaha o vytvorenie silnej kontinuity s predošlými modelmi. Dali si záležať, aby sa tradičný zákazník Saabu cítil v kokpite ako doma. Motor sa štartuje tlačidlom na stredovej konzole, kam sa zvykol zasúvať kľúč.
Architektúra a usporiadanie palubnej dosky s typickými výduchmi ventilácie je podobne ako dizajn zadnej časti auta reminiscenciou na modeli 900 a 9000. Biele ciferníky meracích prístrojov dostali zelené ručičky. To všetko je fajn a novinku robí jedinečnou. Škoda však jednotvárneho plastu na palubnej doske a stredovom paneli, ktorý má natoľko jednoduchú povrchovú úpravu, až pôsobí strašne lacno. Spokojní sme neboli ani s dielenským spracovaním, konkrétne dopasovaním jednotlivých panelov interiéru, hlavne okolo stredovej konzoly, ktoré mierne odstávali. Pokiaľ chce Saab konkurovať Audi, takéto prešľapy si nemôže dovoliť.
Väčší dôraz na dopasovanie jednotlivých dielcov by si zaslúžila aj karoséria. Rozdielna hrúbka fúg po obvode prednej kapoty alebo zadného veka sa v tomto segmente nenosí. Do spustenia sériovej výroby snáď Švédi tieto nedostatky odstránia.
Sedadlá sú veľké a pohodlné, ľahko prispôsobiteľné akýmkoľvek typom postáv. Najvýkonnejšia verzia s 2.8V6 Turbo motorom, ktorý je mierne priduseným derivátom Insignie OPC, dostal športovejšie, takmer korýtkové sedačky s výraznejším bočným vedením, hrubší veniec volantu a hliníkové pedále.
Novinka je prešpikovaná najmodernejšou technikou, počnúc aickou ručnou brzdou, Head-up displejom a parkovacím asistentom, cez inteligentné bi-xenónové svetlá s natáčaním do zákruty a premenlivou dĺžkou a šírkou svetelného lúča, až po systém rozoznávajúci dopravné značky a jazdné pruhy na ceste. O kvalitnú reprodukciu hudby sa stará aparatúra zvučného mena Harman/Kardon. Multimediálny systém s osempalcovou obrazovkou slúžiacou najmä pre navigáciu má pamäťovú kartu s kapacitou 10 GB.
Jazdili SME…
Paleta motorov je výberom z ponuky Insignie. K dispozícii sú tri benzínové a dva naftové motory, všetky prepĺňané turbodúchadlom na výfukové plyny. Základný benzínový štvorvalec 1.6 Turbo so silou prepĺňaného dvojlitra (132 kW/180 k) a 2.0T Bio Power spaľujúci bioetanol E85 prídu na trh neskôr.
Dvojlitrový benzínový štvorvalec 2.0T z vlastnej dielne Saabu sa môže pochváliť výkonom 162 kW/220 k, rýchlymi reakciami akcelerátora a skvelým ťahom bez turbo diery – vďaka turbodúchadlu twin-scroll s dvomi oddelenými vetvami výfukových plynov. Ťah motora je pôsobivý. Počas prvých skúšobných kilometrov som si vôbec neuvedomoval, že motor sa namáha s takmer dvojtonovým obrom.
Uspokojivé sú tiež papierové údaje o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s a maximálnej rýchlosti 235 km/h. Dvojliter sa kombinuje s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies a v oboch prípadoch si ho môžete objednať s manuálom aj aom. 
Prepĺňaný sešťvalec 2.8 V6 Turbo sa montuje výhradne s pohonom 4×4 XWD, ale na rozdiel od Insignie OPC iba so šesťstupňovou aickou prevodovkou. Dôvod je jasný. Aj s najsilnejším motorom chce Saab ostať v prvom rade luxusnou prémiovou limuzínou – tichou, kultivovanou a primerane potentnou. Preto v porovnaní s Insigniou OPC kultivovanejšie odovzdáva svoj výkon (221 kW/300 k) a menej na seba upozorňuje zvukom výfuku.
Tento agregát, taktiež vybavený turbodúchadlom twin-scroll a dodávaný len v najvyššej špecifikácii Aero, najviac ladí s prémiovým charakterom vozidla. Vytlačte akcelerátor na podlahu a zažijete rovnako príjemné, ale intenzívne zrýchlenie ako v lietadle. Papierový údaj 6,9 s z 0 na 100 km/h je na dve tony vážiace auto viac ako impozantný. Sediac v kožených sedačkách iba pocítite tlak do chrbta a Saab v tichosti odletí vpred. Šes-stupňový a je pohotový a pracuje hladko. Na všetky pokyny reaguje rýchlo, niet mu čo vyčítať.
Priaznivci nafty majú na výber dve možnosti. Turbodiesel 2.0 TiD (118 kW/160 k) prepĺňaný jedným trubodúchadlom, ku ktorému časom pribudne dvojicou turbodúchadiel prepĺňaný 2.0 TtiD s výkonom 140 kW/190 k, známy napríklad z Lancie Delta. Oba sa dodávajú so šesťstupňovou manuálnou aj aickou prevodovkou. Slabší len s pohonom prednej nápravy.
Dva podvozky
V závislosti od motorizácie výrobca dodáva dve verzie podvozka. Štandardne Saab 9-5 jazdí vpredu na vzperách McPherson a vzadu na viacprvkovom zavesení. Štvorkolky a model 2.0 TTiD majú vzadu ramená v tvare písmena H, úplne oddelé od karosérie, uchytené na pomocnom ráme.
Podľa očakávania najvýkonnejšie verzie Saabu dostali prednú nápravu so špeciálnou vzperou HiPerStrut z Insignie OPC (patent na spôsob Focusu RS a Méganu R.S.), ktorá potláča vplyv krútiaceho momentu na riadenie a zlepšuje ovládateľnosť vozidla v zákrutách pod plným plynom. Týka sa to iba motorov 2.8 V6 Turbo a 2.0 TTiD s pohonom 2WD.
Pohon XWD so spojkou Haldex 4.generácie zase využíva zadný diferenciál s elektronicky riadenou svornosťou eLSD, ktorý dokáže rozdeľovať krútiaci moment medzi zadné kolesá samostatne, v závislosti od ich trakcie, a tým potláčať nedotáčavosť auta v zákrutách. Aj tento systém sme už skúšali v Insignii OPC, ktorá ho spolu s prednou nápravou HiPerStrut dostala prvá, hoci oba systémy vyvinuli švédski konštruktéri.
Jazdili SME…
Automobilka by svoj model 9-5 rada videla ako alternatívu prémiových športových limuzín. Pri celkovej dĺžke auta a jeho hmotnosti však ťažko hovoriť o športových ambíciách. Hoci na tak extrémnu dĺžku sa ovláda až neuveriteľne ľahko a presne. Skôr sa dá hovoriť o rýchlej a zdatnej limuzíne. Agilitou sa vyrovná Insignii.
Losí test zvláda do určitej rýchlosti úplne suverénne. Vo vyšších rýchlostiach začína úspešnosť zvládnutia manévru ovplyvňovať hmotnosť. Na správaní sa vrcholného modelu 2.8 V6 Turbo vtedy cítiť, že pri nastavovaní pohonu 4×4 technici kládli dôraz aj na ovládateľnosť auta na snehu a šmykľavom povrchu.
Riadenie je presné a primerane citlivé. Vplyv sily prenášanej na cestu vo volante necítiť. Podvozok s aktívnym odpružením a prednou nápravou HiPerStrut perfektne filtruje nedokonalosti ciest aj na veľkých 19-palcových kolesách. Brzdy fungujú spoľahlivo. Pokiaľ sa ale niektorí zákazníci obávajú , že z dôvodu ich dynamického štýlu jazdenia by im častejšie odchádzali brzdové kotúče, môžu si priplatiť za brzdovú sústavu Brembo.
Výborná stabilita daná dĺžkou rázvoru a šírkou náprav umožňuje bezpečne prekonávať dlhé vzdialenosti vysokými rýchlosťami. Kvalitou jazdy a interiéru sa Saab 9-5 prémiovým Nemcom ešte nevyrovná, ale rozhodne je schopným adeptom na komfortné hltanie diaľničných kilometrov. Saab 9-5 má porovnateľne nadanie pre jazdu ako Insignia, len z cestovania so Švédom budete mať väčší zážitok. Jazda s ním vás bude viac baviť.
Technické parametre vozidiel Saab 9-5

Motor 1.6 T 2.0 T 2.8 T V6 2.0 TiD 2.0 TTiD
Zdvihový objem [cm3] 1598 1998 2792 1956 1956
Výkon [kW/k] 132/180 162/220 221/300 118/160 140/190
pri otáčkach [1/min] 5500 5300 5500 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 230 350 400 350 400
pri otáčkach [1/min]´ 2200 2500 2000 1750 1750
Prevodovka 6M 6M/6A 6A 6M/6A 6M/6A
Palivová spotreba [l/100 km] 7,6 8,4/9,4 10,6 5,3/6,8 neudané
Emisie CO2 [g/km] 179 194/218 244 139/179 neudané
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 9,5 7,9/8,5 6,9 9,9/10,1 8,8
Maximálna rýchlosť [km/h] 220 240/235 250 215/209 230
  • Pohotovostná hmotnosť [kg]; 1575 – 2025

 

dĺžka 5008 mm
šírka 1868 mm
výška 1466 mm
rázvor náprav 2837 mm
objem batožinového priestoru 515 l
objem palivovej nádrže 70 l

 
SAAB 9-5 crash test: http://www.saab.sk/novinky/novinky-tlaove-spravy/saab-9-5-cras

Saab sa stavia na nohy. Jeho nová nádej 9-5 chce konkurovať prémiovým limuzínam vyššej strednej triedy, predovšetkým Audi A6. Svojim zovňajškom na to rozhodne má, ale posaďte sa dovnútra, siahnite na plasty palubnej dosky a vízia Audi sa rozplynie.
Auto s technikou a materiálmi strednej triedy zatiaľ voči Audi A6 neobstojí, ale vďaka nádhernej karosérii sa o to môže aspoň pokúsiť. Saab 9-5 je extrémne dlhý, s veľkorysým priestorom pre nohy zadných pasažierov a dlhým kufrom, ktorý ale musí mať aj dlhého majiteľa aby dosiahol na batožinu. Spomeňte vo Švédsku Opel Insignia a domáci inžinieri na vás spustia slovnú spŕšku prvkov, ktoré navrhli a vyvinuli oni sami priamo v Trollhättane, alebo v niektorom inom vývojom centre GM. Výrobca hovorí až o 70-percentách pôvodných dielcov. Preto spravodlivejšie by bolo tvrdiť, že Insignia je vlastne preoblečený Saab. Presvedčiť o tom zákazníkov nebude jednoduché, keďže Saab prichádza ako druhý v poradí a s poriadnym časovým odstupom. A je vôbec potrebné ľudí o niečom presviedčať? Veď obe autá sú výborné, hoci pokiaľ ide o vzhľad karosérie a naladenie podvozka Saab je predsa len o niečo lepší, vyzretejší. Naozaj má ale na to, aby konkuroval prémiovým modelom vyššej strednej triedy? Kto bol užitočný pre koho? S odstupom času sa zdá, že mať v portfóliu Saab bolo pre GM veľmi výhodné. GM parazitoval na schopných ľuďoch a keď niekdajší švédsky klenot vycical a zbastardil na nepoznanie, stal sa pre neho záťažou a potreboval sa ho zbaviť. Takto vyzerá manželstvo GM a Saabu z pohľadu ľudí v Trollhättane. Aj oni sa ale naučili niečo od GM, predovšetkým o procese výroby, logistike a ďalších veciach, ktoré spolupráca s veľkým gigantom so sebou prináša. Teraz Saab stojí na prahu nového začiatku, síce zdeformovaný a doráňaný, ale slobodný, pripravený ísť vlastnou cestou. Nový majiteľ Saabu, holandský výrobca superšportových automobilov Spyker, vraj neuvažuje zatiaľ vážnejšie zasahovať do nového smerovania tradičného švédskeho výrobcu a neplánuje ani žiadnu užšiu spoluprácu svojich dvoch značiek. Saab sa najprv potrebuje postaviť na vlastné nohy niekoľkými úspešnými modelmi, naplniť produkčnú kapacitu fabriky a až potom môže uvažovať o športovom automobile, pri stavbe ktorého by mohol využiť skúsenosti firmy Spyker. Investícia do dizajnu sa vyplatila Prvou lastovičkou nového začiatku je vlajková loď 9-5, ku ktorej presne o rok pribudne aj verzia kombi a po nej SUV 9-4X (2011), postavené na rovnakej platforme. Veľkosťou sa má pohybovať niekde medzi Audi Q5 a Q7. Výrobca vidí v modeli 9-5 hlavne konkurenta Audi A6, ktorý jasne vedie štatistiky predaja vo vyššej strednej triede v Európe. Pokiaľ ide o exteriér musíme súhlasiť, pretože na dizajne a celkovom prevedení karosérie Švédi nešetrili. Už na prvý pohľad je zrejmé, že vonkajší kabát nebol lacný, ale investícia sa oplatila. Tlieskame tímu dizajnérov pod vedením Simona Padiana, ktorí z auta s celkovou dĺžkou 5008 mm, atakujúcou BMW radu 7, vytvorili veľmi elegantný a dynamikou nabitý švédsky Superb. Dizajnéri si dali záležať, aby ich nová vlajková loď bola skutočným Saabom, ako vystrihnutým z kroniky. Predná časť čerpá z konceptu Aero X, dlho sa zvažujúca línia strechy a masívne C stĺpiky sú zase odkazom na model 900, hoci novinka nie je liftback, ale klasický sedan. Tvar strechy na spôsob kupé má štylistický, ale hlavne aerodynamický význam, čo potvrdzuje excelentne nízky aerodynamický odpor vzduchu 0,28. Charakteristickú pečať Saabu tiež nosia hrubé predné A stĺpiky ohraničujúce kolmejšie osadené čelné sklo a ploché bočné okná evokujúce kokpit lietadla. Na dizajne vidieť tiež vplyv USA, kde má Saab najväčší odbyt. Typickým americkým prvkom sú napríklad zadné obrysové svetlá natiahnuté po celej dĺžke zadnej časti. Predovšetkým zákazníkom spoza veľkej mláky bola prispôsobená aj veľkosť karosérie, ktorá svojou dĺžkou prerastá segment vyššej strednej triedy. V Amerike sa dĺžka počíta, preto nový Saab 9-5 prekonáva o 47 mm Jaguar XF, o 81 mm Audi A6 a až o 109 mm BMW 5. Len pre porovnanie, Insignia je kratšia o 178 mm. Aj v šírke jasne dominuje, s výnimkou Jaguaru XF, ktorý ho prekonáva o 9 mm. Jazdili SME... Podstatné na týchto parametroch však je, ako sa prejavili v interiéri a koľko z celkovej dĺžky išlo na konto rázvoru. Ten je totiž kľúčový z pohľadu vnútorného priestoru aj stability vozidla. A tu nastáva prekvapivý obrat, pretože z pätice Audi, BMW, Jaguar, Mercedes a Saab má výrazne najkratší rázvor švédsky zástupca, celkovo o 6 mm (Audi A6) až 131 mm (BMW 5) než konkurenti. Vzadu síce aj tak ponúka nadštandardne veľa miesta na nohy, ale podobne ako v prípade Insignie, čakali by sme viac. Inžinieri nemohli urobiť lepšie, keď v porovnaní s ňou natiahli rázvor o 100 mm. Problémom je, že veľký podiel z celkovej dĺžky si odhryzol kufor, ktorý sa na jednej strane musel podriadiť línii zadnej časti, ale na strane druhej nesmel podliezť objemový štandard triedy. Preto neostávalo iné, ako urobiť ho nízkym, ale dlhým. Zažili sme už zopár dlhých kufrov v limuzínach, ale tento je dlhý až natoľko, že pokiaľ sme chceli dosiahnuť na batožinu zošmyknutú po prudkom brzdení až úplne vzadu, museli sme vliezť do kufra. Pritom výsledný objem 515 l nie je nijako ohurujúci. Poteší aspoň príplatkový fixovací systém na batožinu s koľajničkou v tvare písmena U, ktorý zabraňuje voľnému pohybu predmetov po kufri. Veľkým plusom je tiež šírka nakladacieho otvoru, ktorá je odrazom celkovo impozantnej šírky interiéru. Vzadu sa pohodlne odvezú traja dospelí. Dokonca aj tvar zadnej lavice počíta so stredným pasažierom, ktorý sa v Saabe odvezie asi najpohodlnejšie spomedzi všetkých prémiových limuzín tejto triedy. Stred je len minimálne vyvýšený, plochý a dostatočne široký aj pre zadok dospelého chlapa. Najslabším článkom priestorovej ponuky vzadu je priestor na hlavu. Pasažieri s výškou od 180 cm sa budú hlavou dotýkať stropu. Vnútri jasný Saab Insigniu najviac pripomína predná časť kabíny. Volant bol vraj pôvodne navrhnutý pre Saab, ale Opel ho prevzal. Nájdete tu aj viacero spoločných tlačidiel a ovládacích prvkov. Napriek tomu návrhárom sa nedá uprieť snaha o vytvorenie silnej kontinuity s predošlými modelmi. Dali si záležať, aby sa tradičný zákazník Saabu cítil v kokpite ako doma. Motor sa štartuje tlačidlom na stredovej konzole, kam sa zvykol zasúvať kľúč. Architektúra a usporiadanie palubnej dosky s typickými výduchmi ventilácie je podobne ako dizajn zadnej časti auta reminiscenciou na modeli 900 a 9000. Biele ciferníky meracích prístrojov dostali zelené ručičky. To všetko je fajn a novinku robí jedinečnou. Škoda však jednotvárneho plastu na palubnej doske a stredovom paneli, ktorý má natoľko jednoduchú povrchovú úpravu, až pôsobí strašne lacno. Spokojní sme neboli ani s dielenským spracovaním, konkrétne dopasovaním jednotlivých panelov interiéru, hlavne okolo stredovej konzoly, ktoré mierne odstávali. Pokiaľ chce Saab konkurovať Audi, takéto prešľapy si nemôže dovoliť. Väčší dôraz na dopasovanie jednotlivých dielcov by si zaslúžila aj karoséria. Rozdielna hrúbka fúg po obvode prednej kapoty alebo zadného veka sa v tomto segmente nenosí. Do spustenia sériovej výroby snáď Švédi tieto nedostatky odstránia. Sedadlá sú veľké a pohodlné, ľahko prispôsobiteľné akýmkoľvek typom postáv. Najvýkonnejšia verzia s 2.8V6 Turbo motorom, ktorý je mierne priduseným derivátom Insignie OPC, dostal športovejšie, takmer korýtkové sedačky s výraznejším bočným vedením, hrubší veniec volantu a hliníkové pedále. Novinka je prešpikovaná najmodernejšou technikou, počnúc aickou ručnou brzdou, Head-up displejom a parkovacím asistentom, cez inteligentné bi-xenónové svetlá s natáčaním do zákruty a premenlivou dĺžkou a šírkou svetelného lúča, až po systém rozoznávajúci dopravné značky a jazdné pruhy na ceste. O kvalitnú reprodukciu hudby sa stará aparatúra zvučného mena Harman/Kardon. Multimediálny systém s osempalcovou obrazovkou slúžiacou najmä pre navigáciu má pamäťovú kartu s kapacitou 10 GB. Jazdili SME... Paleta motorov je výberom z ponuky Insignie. K dispozícii sú tri benzínové a dva naftové motory, všetky prepĺňané turbodúchadlom na výfukové plyny. Základný benzínový štvorvalec 1.6 Turbo so silou prepĺňaného dvojlitra (132 kW/180 k) a 2.0T Bio Power spaľujúci bioetanol E85 prídu na trh neskôr. Dvojlitrový benzínový štvorvalec 2.0T z vlastnej dielne Saabu sa môže pochváliť výkonom 162 kW/220 k, rýchlymi reakciami akcelerátora a skvelým ťahom bez turbo diery – vďaka turbodúchadlu twin-scroll s dvomi oddelenými vetvami výfukových plynov. Ťah motora je pôsobivý. Počas prvých skúšobných kilometrov som si vôbec neuvedomoval, že motor sa namáha s takmer dvojtonovým obrom. Uspokojivé sú tiež papierové údaje o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s a maximálnej rýchlosti 235 km/h. Dvojliter sa kombinuje s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies a v oboch prípadoch si ho môžete objednať s manuálom aj aom.  Prepĺňaný sešťvalec 2.8 V6 Turbo sa montuje výhradne s pohonom 4x4 XWD, ale na rozdiel od Insignie OPC iba so šesťstupňovou aickou prevodovkou. Dôvod je jasný. Aj s najsilnejším motorom chce Saab ostať v prvom rade luxusnou prémiovou limuzínou - tichou, kultivovanou a primerane potentnou. Preto v porovnaní s Insigniou OPC kultivovanejšie odovzdáva svoj výkon (221 kW/300 k) a menej na seba upozorňuje zvukom výfuku. Tento agregát, taktiež vybavený turbodúchadlom twin-scroll a dodávaný len v najvyššej špecifikácii Aero, najviac ladí s prémiovým charakterom vozidla. Vytlačte akcelerátor na podlahu a zažijete rovnako príjemné, ale intenzívne zrýchlenie ako v lietadle. Papierový údaj 6,9 s z 0 na 100 km/h je na dve tony vážiace auto viac ako impozantný. Sediac v kožených sedačkách iba pocítite tlak do chrbta a Saab v tichosti odletí vpred. Šes-stupňový a je pohotový a pracuje hladko. Na všetky pokyny reaguje rýchlo, niet mu čo vyčítať. Priaznivci nafty majú na výber dve možnosti. Turbodiesel 2.0 TiD (118 kW/160 k) prepĺňaný jedným trubodúchadlom, ku ktorému časom pribudne dvojicou turbodúchadiel prepĺňaný 2.0 TtiD s výkonom 140 kW/190 k, známy napríklad z Lancie Delta. Oba sa dodávajú so šesťstupňovou manuálnou aj aickou prevodovkou. Slabší len s pohonom prednej nápravy. Dva podvozky V závislosti od motorizácie výrobca dodáva dve verzie podvozka. Štandardne Saab 9-5 jazdí vpredu na vzperách McPherson a vzadu na viacprvkovom zavesení. Štvorkolky a model 2.0 TTiD majú vzadu ramená v tvare písmena H, úplne oddelé od karosérie, uchytené na pomocnom ráme. Podľa očakávania najvýkonnejšie verzie Saabu dostali prednú nápravu so špeciálnou vzperou HiPerStrut z Insignie OPC (patent na spôsob Focusu RS a Méganu R.S.), ktorá potláča vplyv krútiaceho momentu na riadenie a zlepšuje ovládateľnosť vozidla v zákrutách pod plným plynom. Týka sa to iba motorov 2.8 V6 Turbo a 2.0 TTiD s pohonom 2WD. Pohon XWD so spojkou Haldex 4.generácie zase využíva zadný diferenciál s elektronicky riadenou svornosťou eLSD, ktorý dokáže rozdeľovať krútiaci moment medzi zadné kolesá samostatne, v závislosti od ich trakcie, a tým potláčať nedotáčavosť auta v zákrutách. Aj tento systém sme už skúšali v Insignii OPC, ktorá ho spolu s prednou nápravou HiPerStrut dostala prvá, hoci oba systémy vyvinuli švédski konštruktéri. Jazdili SME... Automobilka by svoj model 9-5 rada videla ako alternatívu prémiových športových limuzín. Pri celkovej dĺžke auta a jeho hmotnosti však ťažko hovoriť o športových ambíciách. Hoci na tak extrémnu dĺžku sa ovláda až neuveriteľne ľahko a presne. Skôr sa dá hovoriť o rýchlej a zdatnej limuzíne. Agilitou sa vyrovná Insignii. Losí test zvláda do určitej rýchlosti úplne suverénne. Vo vyšších rýchlostiach začína úspešnosť zvládnutia manévru ovplyvňovať hmotnosť. Na správaní sa vrcholného modelu 2.8 V6 Turbo vtedy cítiť, že pri nastavovaní pohonu 4x4 technici kládli dôraz aj na ovládateľnosť auta na snehu a šmykľavom povrchu. Riadenie je presné a primerane citlivé. Vplyv sily prenášanej na cestu vo volante necítiť. Podvozok s aktívnym odpružením a prednou nápravou HiPerStrut perfektne filtruje nedokonalosti ciest aj na veľkých 19-palcových kolesách. Brzdy fungujú spoľahlivo. Pokiaľ sa ale niektorí zákazníci obávajú , že z dôvodu ich dynamického štýlu jazdenia by im častejšie odchádzali brzdové kotúče, môžu si priplatiť za brzdovú sústavu Brembo. Výborná stabilita daná dĺžkou rázvoru a šírkou náprav umožňuje bezpečne prekonávať dlhé vzdialenosti vysokými rýchlosťami. Kvalitou jazdy a interiéru sa Saab 9-5 prémiovým Nemcom ešte nevyrovná, ale rozhodne je schopným adeptom na komfortné hltanie diaľničných kilometrov. Saab 9-5 má porovnateľne nadanie pre jazdu ako Insignia, len z cestovania so Švédom budete mať väčší zážitok. Jazda s ním vás bude viac baviť. Technické parametre vozidiel Saab 9-5
Motor 1.6 T 2.0 T 2.8 T V6 2.0 TiD 2.0 TTiD
Zdvihový objem [cm3] 1598 1998 2792 1956 1956
Výkon [kW/k] 132/180 162/220 221/300 118/160 140/190
pri otáčkach [1/min] 5500 5300 5500 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 230 350 400 350 400
pri otáčkach [1/min]´ 2200 2500 2000 1750 1750
Prevodovka 6M 6M/6A 6A 6M/6A 6M/6A
Palivová spotreba [l/100 km] 7,6 8,4/9,4 10,6 5,3/6,8 neudané
Emisie CO2 [g/km] 179 194/218 244 139/179 neudané
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 9,5 7,9/8,5 6,9 9,9/10,1 8,8
Maximálna rýchlosť [km/h] 220 240/235 250 215/209 230
  • Pohotovostná hmotnosť [kg]; 1575 - 2025
 
dĺžka 5008 mm
šírka 1868 mm
výška 1466 mm
rázvor náprav 2837 mm
objem batožinového priestoru 515 l
objem palivovej nádrže 70 l
  SAAB 9-5 crash test: http://www.saab.sk/novinky/novinky-tlaove-spravy/saab-9-5-cras