utorok, 8.október 2024
ÚvodVšeobecnéPřinášíme Vám první oficiální slovenský test SAABu 9-5!

Přinášíme Vám první oficiální slovenský test SAABu 9-5!

-

Att sla° ss – Do boja!
Saab 95 sa hrdo postavil voči známemu nemeckému trojlístku, aj voči svojmu severskému sokovi s pokrikom: „Att slĺss“ – Do boja!
hahHneď na úvod sa musím priznať, že nová 95−ka ma pri prvom kontakte (ešte na frankfurtskom autosalóne v roku 2009) nijako neoslovila. Dnes je môj vzťah k nej diametrálne iný. Jednak sa mi čím ďalej tým viac páči , a jednak ju považujem za slušného konkurenta nemeckému elitnému trojlístku Audi A6, BMW radu 5 a Mercedesu triedy E, ale tiež švédskemu Volvo S80, resp. ako alternatívu pre ľudí, ktorí chcú niečo neobvyklé. Tento môj pocit je sčasti ovplyvnený aj tým, že som testoval vozidlo v najvyššej výbave a najsilnejším agregátom z celej ponuky.
Modely Saabu mali skôr konzervatívny dizajn, naproti tomu nová 95−ka doslova kypí invenciou. Spomeňme unikátny profil s oknami kabíny sťaby z lietadla, zvláštne tvarované zadné partie či skupinové svetlá, prechádzajúce cez celé veko batožinového priestoru. Pritom si ale zachováva typické prvky Saabov – pomerne úzke čelné sklo s osobitne tvarovanou hornou hranou a v interiéri špecifický tvar prístrojovej dosky a unikátne výduchy ventilácie. To všetko sa mi páči. Žiaden Saab predtým nemal predné sedadlá s takým bočným vedením ako testovaná 95−ka. Prav da, ide o športové sedadlá zo zvláštnej výbavy. Volant však má na môj vkus príliš široké horizontálne ramená. Pogumované otočné ovládače sú príjemné na dotyk, no do štrbín okolo nich sa ukladá prach… Priestor na nohy pre pasažierov vzadu mi doslova vyrazil dych.
NIE JE AERO AKO AERO
Kedysi bolo označenie „Aero“ vyhradené pre najsilnejšie verzie modelového radu. Dnes je Aero už iba pomenovaním úrovne výbavy. Síce najvyššej, ale s motorizáciou to nemá nič spoločné. Vaše Aero môže mať rovnako druhý najslabší motor (najslabší diesel ani benzíniak sa s výbavou Aero nedá kombinovať), ale aj top motorizáciu. Našťastie, ako som už v úvode naznačil, náš testovaný model bol poháňaný preplňovaným 2,8−lit rovým vidlicovým šesť valcom s výkonom 221 kW (300 k) a krútiacim momentom 400 Nm, ktorý je pre novú 95−ku top. Aj pri pomerne vysokej hmotnosti auta (takmer 2 tony) sľubuje silné zážitky. A hoci nie je taký dravý, ako boli niekdajšie motory Aero, sila mu rozhodne nechýba. Veď stovku zvláda za 6,9 sekundy – a keby mal manuálnu prevodovku, bol by ešte rýchlejší. S aom totiž vzhľadom na hydrodynamický menič pri rozbehu z miesta stráca. Zároveň sa vytráca pocit z rýchlosti, pretože auto je výborne odhlučnené po všetkých stránkach. Osobne by som istotne privítal trochu smelší prejav výfukov. Samotná aická prevodovka radí pomerne rýchlo – možno nie tak rýchlo ako v BMW, ale rýchlejšie než v Mercedese. Samozrejmosťou je manuálne sekvenčné radenie samotným voličom alebo páčkami pod volantom. Avšak na rozdiel od iných prevodoviek v Saabe nemôžete radiť páčkami pod volantom kedykoľvek. Najprv musíte volič presunúť do manuálneho režimu, čo nie je najlepšie riešenie. Na druhej strane, v manuálnom režime radíte skutočne sami, elektronika nepreradí vyššie, ani keď dosiahnete maximálne otáčky motora. A to sa mi páči. Stále si však zachováva ochrannú funkciu – neumožní podradiť na taký stupeň, ktorý by viedol k poškodeniu hnacieho reťazca. Vtedy jednoducho vypíše: „Radenie zamietnuté!“.
RADOSŤ Z AWD
V opcii sme mali aj adaptívny podvozok s možnosťou voľby inteligentného (mení charakteristiku tlmenia podľa aktuálnych podmienok), komfortného a športového pruženia. Rozdiel medzi komfortným a športovým je skutočne markantný. V závislosti od zvoleného režimu sa mení aj účinnosť posilňovača. V komfortnom režime je riadenie doslova mäkké a málo komunikatívne. V športovom trochu stvrdne, no osobne by som privítal ešte tuhšie. Samotné riadenie však reaguje super rýchlo a presne. Ďalším bonbónikom testovaného modelu bol pohon všetkých štyroch kolies s aktívnym zadným diferenciálom. Vzhľadom na ťažký a v podstate pred prednou nápravou posadený motor má auto v kritických situáciách tendenciu k prirodzenej nedotáčavosti. Stačí však pridať plyn a zadok krásne začne „predbiehať“. To si však od vás vyžaduje nielen ako sa hovorí gule, ale aj to, aby ste takpovediac mali auto v rukách. Samozrejme, hovoríme o stave, keď je ESP vypnuté. AWD a aktívny diferenciál však pracujú aj so zapnutým ESP a v bežných podmienkach. Pri výjazde zo zákrut budete cítiť, ako auto lepšie zatáča.
ČO TREBA UZNAŤ
Nová 95-ka je skutočne dobre poskladaná.
ČO NÁM CHÝBALO
Adaptívny tempomat nefiguruje ani v zozname príplatkovej výbavy.
ČO NÁS PREKVAPILO
Na zadných sedadlách je veľmi veľa miesta pre nohy.
KONKURENTI
Mercedes-Benz triedy E, BMW radu 5, Volvo S80.
 
 
 
Zdroj: auto magazin sk – s laskavým svolením autora

Att sla° ss – Do boja! Saab 95 sa hrdo postavil voči známemu nemeckému trojlístku, aj voči svojmu severskému sokovi s pokrikom: „Att slĺss“ – Do boja! hahHneď na úvod sa musím priznať, že nová 95−ka ma pri prvom kontakte (ešte na frankfurtskom autosalóne v roku 2009) nijako neoslovila. Dnes je môj vzťah k nej diametrálne iný. Jednak sa mi čím ďalej tým viac páči , a jednak ju považujem za slušného konkurenta nemeckému elitnému trojlístku Audi A6, BMW radu 5 a Mercedesu triedy E, ale tiež švédskemu Volvo S80, resp. ako alternatívu pre ľudí, ktorí chcú niečo neobvyklé. Tento môj pocit je sčasti ovplyvnený aj tým, že som testoval vozidlo v najvyššej výbave a najsilnejším agregátom z celej ponuky. Modely Saabu mali skôr konzervatívny dizajn, naproti tomu nová 95−ka doslova kypí invenciou. Spomeňme unikátny profil s oknami kabíny sťaby z lietadla, zvláštne tvarované zadné partie či skupinové svetlá, prechádzajúce cez celé veko batožinového priestoru. Pritom si ale zachováva typické prvky Saabov – pomerne úzke čelné sklo s osobitne tvarovanou hornou hranou a v interiéri špecifický tvar prístrojovej dosky a unikátne výduchy ventilácie. To všetko sa mi páči. Žiaden Saab predtým nemal predné sedadlá s takým bočným vedením ako testovaná 95−ka. Prav da, ide o športové sedadlá zo zvláštnej výbavy. Volant však má na môj vkus príliš široké horizontálne ramená. Pogumované otočné ovládače sú príjemné na dotyk, no do štrbín okolo nich sa ukladá prach... Priestor na nohy pre pasažierov vzadu mi doslova vyrazil dych. NIE JE AERO AKO AERO Kedysi bolo označenie „Aero“ vyhradené pre najsilnejšie verzie modelového radu. Dnes je Aero už iba pomenovaním úrovne výbavy. Síce najvyššej, ale s motorizáciou to nemá nič spoločné. Vaše Aero môže mať rovnako druhý najslabší motor (najslabší diesel ani benzíniak sa s výbavou Aero nedá kombinovať), ale aj top motorizáciu. Našťastie, ako som už v úvode naznačil, náš testovaný model bol poháňaný preplňovaným 2,8−lit rovým vidlicovým šesť valcom s výkonom 221 kW (300 k) a krútiacim momentom 400 Nm, ktorý je pre novú 95−ku top. Aj pri pomerne vysokej hmotnosti auta (takmer 2 tony) sľubuje silné zážitky. A hoci nie je taký dravý, ako boli niekdajšie motory Aero, sila mu rozhodne nechýba. Veď stovku zvláda za 6,9 sekundy – a keby mal manuálnu prevodovku, bol by ešte rýchlejší. S aom totiž vzhľadom na hydrodynamický menič pri rozbehu z miesta stráca. Zároveň sa vytráca pocit z rýchlosti, pretože auto je výborne odhlučnené po všetkých stránkach. Osobne by som istotne privítal trochu smelší prejav výfukov. Samotná aická prevodovka radí pomerne rýchlo – možno nie tak rýchlo ako v BMW, ale rýchlejšie než v Mercedese. Samozrejmosťou je manuálne sekvenčné radenie samotným voličom alebo páčkami pod volantom. Avšak na rozdiel od iných prevodoviek v Saabe nemôžete radiť páčkami pod volantom kedykoľvek. Najprv musíte volič presunúť do manuálneho režimu, čo nie je najlepšie riešenie. Na druhej strane, v manuálnom režime radíte skutočne sami, elektronika nepreradí vyššie, ani keď dosiahnete maximálne otáčky motora. A to sa mi páči. Stále si však zachováva ochrannú funkciu – neumožní podradiť na taký stupeň, ktorý by viedol k poškodeniu hnacieho reťazca. Vtedy jednoducho vypíše: „Radenie zamietnuté!“. RADOSŤ Z AWD V opcii sme mali aj adaptívny podvozok s možnosťou voľby inteligentného (mení charakteristiku tlmenia podľa aktuálnych podmienok), komfortného a športového pruženia. Rozdiel medzi komfortným a športovým je skutočne markantný. V závislosti od zvoleného režimu sa mení aj účinnosť posilňovača. V komfortnom režime je riadenie doslova mäkké a málo komunikatívne. V športovom trochu stvrdne, no osobne by som privítal ešte tuhšie. Samotné riadenie však reaguje super rýchlo a presne. Ďalším bonbónikom testovaného modelu bol pohon všetkých štyroch kolies s aktívnym zadným diferenciálom. Vzhľadom na ťažký a v podstate pred prednou nápravou posadený motor má auto v kritických situáciách tendenciu k prirodzenej nedotáčavosti. Stačí však pridať plyn a zadok krásne začne „predbiehať“. To si však od vás vyžaduje nielen ako sa hovorí gule, ale aj to, aby ste takpovediac mali auto v rukách. Samozrejme, hovoríme o stave, keď je ESP vypnuté. AWD a aktívny diferenciál však pracujú aj so zapnutým ESP a v bežných podmienkach. Pri výjazde zo zákrut budete cítiť, ako auto lepšie zatáča. ČO TREBA UZNAŤ Nová 95-ka je skutočne dobre poskladaná. ČO NÁM CHÝBALO Adaptívny tempomat nefiguruje ani v zozname príplatkovej výbavy. ČO NÁS PREKVAPILO Na zadných sedadlách je veľmi veľa miesta pre nohy. KONKURENTI Mercedes-Benz triedy E, BMW radu 5, Volvo S80.       Zdroj: auto magazin sk - s laskavým svolením autora